KD vill bygga mer på höjden

Vi måste ställa högre politiska krav för att göra Uppsala attraktivt, säger kommunalrådet Ebba Busch Thor (KD).

Ebba Busch Thor.

Ebba Busch Thor.

Foto: HENRIK MONTGOMERY / TT

Uppsala2013-10-17 10:00

20-våningshus och underjordisk station i Bergsbrunna, spårvagn vid Hågadalens kant och nedgrävd ostkustbana i city. Så vill KD möta befolkningstillväxten i Uppsala.

Lagom till valet har KD tagit fram en rapport om hur partiet vill att kommunen ska utvecklas för att klara en befolkning på 350 000 personer år 2050. Rapporten är en av flera som kommer att behandla skola, barnomsorg socialpolitik, företagande etc.
– Det handlar inte bara om en satsning inför kommande val utan för många år framåt. Det är också ett sätt att komplettera det arbete som pågår i kommunen. Vi måste ställa högre politiska krav för att göra Uppsala attraktivt, säger kommunalrådet Ebba Busch Thor (KD).

Så här ska det gå till.
KD vill skapa ett ”rundare” sätt att planera kommunens infrastruktur genom att bygga samman olika stadsdelar med trafiklänkar som går på tvären. Det minskar buller och andra miljöbelastningar då trafiken inte behöver gå via city som i dag.

Två nya spårvagnslinjer föreslås. En från Gränby, via centrum till Gottsunda. En annan från Stenhagen via Bergsbrunna till Gränby. Linjen ska gå intill Hågadalen–Nåstens naturreservat och över Årike Fyris som också får en bilbro. Kanske kompletteras hela banan med bilväg i ett senare skede.

Sävja–Bergsbrunna ska bli ”norra Europas mest exklusiva, moderna och attraktiva stadsdel” genom att ostkustsbanans spår dras in under samhället genom en tunnel. En ny station anläggs under jord och ovanpå den byggs riktigt höga hus – mer än 20 våningar. Nya bostadsområden anläggs där järnvägen går i dag.

I centrum grävs järnvägen ned så att Kungsängen och Boländerna integreras och marken kan användas till bostäder. Alla stadsdelar ska ha plats för bostäder, företag, kultur och fritid.

Nio miljarder kronor beräknas samtliga förslag i rapporten kosta (partiets egna beräkningar).
– Staten och landstinget måste finansiera det mesta. Men politikerna i Uppsala har inte varit lika duktiga som andra kommuner på att dra till sig statliga pengar till infrastrukturprojekt trots att vi expanderar mest i landet. Man måste vara mer konkret. Det är vi nu, säger Ebba Busch Thor.

Och allianskollegerna. Vad säger de. Det här borde nu ju diskutera tillsammans?
– Med de här förslagen talar vi om vad vi tycker och öppnar upp för dialog och samtal. Dessutom måste väljarna få veta vad vi föreslår inom alliansen. Jag hoppas att andra partier jobbar fram liknande förslag.

Hur mycket spelar opinionsläget in. KD har låga siffror?
– Det här gör vi inte utifrån opinionssiffror utan för att det behövs, säger Ebba Busch Thor.

Fler förslag ur rapporten
  • Sänkning av hastigheten till 40 kilometer i timmen i Uppsala.
    Upphävt dubbäcksförbud i city.
  • Delar av city stängs sommartid, främst Östra Ågatan men också Västra Ågatan.
  • Nya broar vid Studenternas, Flottsund och mellan Ultuna och Sävja.
    Vissa delar av den kommunala förvaltningen flyttas till Gottsunda, Gränby eller Stenhagen.
  • Skyttorp görs till ett nytt utvecklingsområde för stora företagsetableringar.
  • Ny väg byggs från E4 till orten.
  • Nya tågstationer i Järlåsa och Bergsbrunna. Dubbelspår på Dalabanan.
  • Ny tvärgående halvcirkelformad väg från Gunsta i väster via Storvreta, Lövstalöt, Vänge och till riksväg 55 för att underlätta tvärgående trafik.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om