KlÀder för barn pÄ modet
Rackartyg var under mÄnga Är den enda fristÄende barnklÀdesbutiken i Uppsala. De senaste Ären har flera aktörer etablerat sig. Och nu planerar Bo Saldeen, nybliven Àgare till Rackartyg, att öppna butiker i flera stÀder i Sverige.
Ulrika Eklund (t v) och Susanne Gundhus pÄ Sweetie Pie hÄller pÄ och packar upp för att stÀlla i ordning den nya butiken.
Foto: Pelle Johansson
Rackartygskonceptet, som han beskriver som "liten och tuff", vill han behÄlla och utveckla. Men exakt vilka varumÀrken som kan vara intressanta att utöka sortimentet med vill han inte sÀga i dagslÀget.
- Jag har Àgt butiken i 14 dagar och har inte hunnit med alla detaljerna Àn. Men jag har mÄnga idéer om hur verksamheten kan utvecklas.
I dag omsÀtter Rackartygs tvÄ butiker fem miljoner kronor och Bo Saldeen rÀknar med att dubblera den till 10-12 miljoner under nÀsta Är. En del av detta kommer sjÀlvklart under slutet av Äret frÄn de nya butikerna som ska öppna. Men en kraftig marknadsföringskampanj ska fÄ fart pÄ försÀljningen ocksÄ i Uppsala.
Samtidigt pÄgÄr flera förÀndringar bland butikerna i Uppsala. Sweetie Pie och Skurk har etablerat sig som fristÄende aktörer samtidigt som bÄde Rackartyg, Polarn o Pyret samt Name It öppnat butiker i GrÀnby centrum. Gullungar, som ligger i Storvreta och hittills haft ytterst begrÀnsade öppettider, planerar ocksÄ att utöka öppettiderna samtidigt som försÀljningen via deras hemsida blivit allt viktigare.
Sweetie Pie har i dagarna dessutom flyttat frÄn den kÀllarlokal de hyrt sedan starten till ett betydligt bÀttre affÀrslÀge vid Gamla Torget.
- Vi rÀknar med att öka försÀljningen minst 40 procent genom flytten, sÀger Ulrika Eklund som tillsammans med Susanne Gundhus driver Sweetie Pie.
LÀget, nÀstan granne med Rackartygs butik, ser de som ett plus.
- Vi kan komplettera varandra och jag tror att de som Àr ute för att handla gÄr först till den ena butiken och sedan till den andra sÄ att vi lockar kunder till varandra.
Den bild man fÄr Àr ocksÄ att de stora kedjorna, H&M, Lindex och Kapp-Ahl, konkurrerar med varandra sins emellan med vardagsklÀder som affÀrsidé, medan de fristÄende klÀdbutikerna arbetar i samma segment som Polarn o Pyret, dÀr högre kvalitet och dÀrmed ocksÄ ett högre pris Àr en del av varumÀrket.
En fingervisning om olika köpbeteende hos olika kunder kan ocksĂ„ vara att bĂ„de Polarn o Pyret och Rackartyg sĂ€ger att de med butikerna i GrĂ€nby centrum nĂ„r nya kunder som kommer utÂifrĂ„n och aldrig eller sĂ€llan tar sig in till stan. Samtidigt rapporterar bĂ„da butikerna att deras citybutiker fortfarande har en avsevĂ€rt större försĂ€ljning Ă€n deras butiker i GrĂ€nby.
För Lindex butiker i GrÀnby och BolÀnderna Àr barnklÀdesförsÀljningen en större del av omsÀttningen Àn för Lindex butik i city dÀr underklÀder stÄr för en större del av kakan.
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!