Klart för dubbelspår

Miljardsatsningen för utbyggnad av järnvägen genom Gamla Uppsala med dubbelspår och tunnel startar i slutet av 2013. Projektet beräknas kosta nästan lika mycket som hela Resecentrum.

Uppsala2009-06-11 08:00
Banverket har redan börjat bygga upp den stab med personal i Uppsala som kommer att arbeta med projektet i över sju år framåt. Målet är att tågen ska börja rulla på det nya spåret vid årsskiftet 2016/2017. Den senaste kostnadsberäkningen landar på drygt en miljard kronor. För den prislappen bygger Banverket dubbelspår på en fyra kilometer lång sträcka genom Gamla Uppsala som i dag är enkelspårig, rätar ut banan för att tågen ska kunna hålla högre hastighet och gräver ned spåren i en 650 meter lång tunnel förbi fornminnesområdet. Tunneln är skälet till den höga kostnaden:
- Det är betydligt dyrare att anlägga tunnel än att bygga spår på marken, konstaterar Banverkets projektledare Berndt Rundgren. I Gamla Uppsala blir det en så kallad cut-and-cover-tunnel, där marken först schaktas ur innan det gjuts golv, väggar och tak som sedan täcks över.

Utbyggnaden ingår i den nationella planen för infrastruktur och i länstransportplanen som Regionförbundet i Uppsala län väntas anta i dag, torsdag. Enligt alla inblandade finns inte längre några tveksamheter kring förverkligandet av projektet, sedan kommunerna och länen i Mälardalen lovat bidra med pengar till den blivande Citybanan i Stockholm. I gengäld har staten utfäst sig att bland annat genomföra utbyggnaden i Gamla Uppsala. Vad som sker om spårsatsningen skulle bli mycket dyrare än planerat är dock en öppen fråga.

Ännu dröjer det länge innan spårbygget börjar synas i området. Först inleds utgrävningar efter fornlämningar, innan bygget kan starta. Banverket har nyligen inlett sin planprocess, som beräknas pågå till årsskiftet 2011/2012. Därefter ska bygghandlingar upprättas och projektet handlas upp, innan första grävskopan är på plats, om drygt fyra år.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om