Genom att ge sig tid att lyssna på vad barnet verkligen vill säga, ökar chansen att vi tolkar budskapet rätt. Förskolläraren och special- och talpedagogen Ylva Ellneby tycker att vi ska lära oss lyssna med fyra öron, eftersom hon menar att allt som sägs innehåller fyra olika budskap.
– Det vi säger, är inte det enda budskapet, vi skickar även med en underliggande uppmaning, en appell, till den vi pratar med. Vilken relation vi har till vår samtalspartner påverkar också vårt budskap, liksom kroppsspråk och hur vi uttalar det vi säger, förklarar Ylva Ellneby.
Vi tar ett exempel: Du säger till din dotter att klockan är mycket. Vad du egentligen menar är att det är dags att gå till dagis och att du vill att hon tar på sig sina ytterkläder. Det finns dessutom ett outtalat budskap som säger att det är jag som förälder som bestämmer när det är dags att gå till dagis, och låter du dessutom trött och irriterad skickas även budskapet att du är retlig och inte har så mycket tålamod.
– Det här kan vara bra att tänka på i kommunikationen med barn. Om barnet reagerar med att värja sig och börja skrika, vad var det då som barnet reagerade på? Var det hur jag lät eller var det att jag skickade med en underförstådd appell ...?
Men modellen fungerar även åt andra hållet. Det kan vara bra att fråga sig vilket öra man själv lyssnar på när man lyssnar på sitt barn, menar Ylva Ellneby. Speciellt i fall där det uppstår en konflikt och man inte förstår varför barnet reagerar som det gör.
På vilket sätt brister vuxna oftast i sin kommunikation med barn?
– Jag tror att det handlar om att man inte förstått vikten av samtalets betydelse. I vår stressiga vardag är det lätt att vi kanske pratar med barnen samtidigt som vi gör något annat. Relationen med barnet bygger och grundar sig på kommunikation och ändå slarvar vi ofta med den.
Det är dessutom lätt att som vuxen gå in för tidigt och göra en tolkning av vad man tror att barnet menar.
– Barnet pratar och tänker samtidigt och behöver tid att få ihop det hon vill säga. Låt barnet prata färdigt och återkoppla sedan gärna, för att försäkra dig om att du verkligen har förstått, råder Ylva Ellneby.
När vi samtalar med barn följer det oftast med mer information än det vi säger. Att ha det i åtanke kan hjälpa oss att både förstå barnen bättre och att uttrycka oss så att barnen lättare förstår oss vuxna, menar förskolläraren och special- och talpedagogen Ylva Ellneby. Genom att ge sig tid att lyssna på vad barnet verkligen vill säga, ökar chansen att vi tolkar budskapet rätt. Förskolläraren och special- och talpedagogen Ylva Ellneby tycker att vi ska lära oss lyssna med fyra öron, eftersom hon menar att allt som sägs innehåller fyra olika budskap.
– Det vi säger, är inte det enda budskapet, vi skickar även med en underliggande uppmaning, en appell, till den vi pratar med. Vilken relation vi har till vår samtalspartner påverkar också vårt budskap, liksom kroppsspråk och hur vi uttalar det vi säger, förklarar Ylva Ellneby.
Vi tar ett exempel: Du säger till din dotter att klockan är mycket. Vad du egentligen menar är att det är dags att gå till dagis och att du vill att hon tar på sig sina ytterkläder. Det finns dessutom ett outtalat budskap som säger att det är jag som förälder som bestämmer när det är dags att gå till dagis, och låter du dessutom trött och irriterad skickas även budskapet att du är retlig och inte har så mycket tålamod.
– Det här kan vara bra att tänka på i kommunikationen med barn. Om barnet reagerar med att värja sig och börja skrika, vad var det då som barnet reagerade på? Var det hur jag lät eller var det att jag skickade med en underförstådd appell ...?
Men modellen fungerar även åt andra hållet. Det kan vara bra att fråga sig vilket öra man själv lyssnar på när man lyssnar på sitt barn, menar Ylva Ellneby. Speciellt i fall där det uppstår en konflikt och man inte förstår varför barnet reagerar som det gör.
På vilket sätt brister vuxna oftast i sin kommunikation med barn?
– Jag tror att det handlar om att man inte förstått vikten av samtalets betydelse. I vår stressiga vardag är det lätt att vi kanske pratar med barnen samtidigt som vi gör något annat. Relationen med barnet bygger och grundar sig på kommunikation och ändå slarvar vi ofta med den.
Det är dessutom lätt att som vuxen gå in för tidigt och göra en tolkning av vad man tror att barnet menar.
– Barnet pratar och tänker samtidigt och behöver tid att få ihop det hon vill säga. Låt barnet prata färdigt och återkoppla sedan gärna, för att försäkra dig om att du verkligen har förstått, råder Ylva Ellneby.