Köer trots nya vägar och rondeller

Fler invånare betyder fler transporter. Uppsala kommun och Trafikverket bygger vägar och rondeller, men köer kommer trafikanterna inte undan.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2014-12-03 14:00

Årliga trafikmätningar som kommunens kontor för samhällsutveckling, KSU, gör vid såväl infarter som vid broar över Fyrisån och inne i centrum visar hur flödena växer och förändras. 2013 bröts trenden från åren dessförinnan då befolkningen ökade något mer än trafiken. Tydligast märktes det vid infarterna.

Allra mest ökade trafiken vid Österleden-Bärbyleden (mätpunkt 10 på kartan). Det var inte oväntat eftersom det varit avsikten med kommunens trafikplanering:

– Vi vill ha så mycket som möjligt av biltrafiken utanför stadskärnan, och helst ute på ”Hästskon” som är byggd för större trafikmängder, säger Niclas Andersson, trafikplanerare på KSU.

”Hästskon”, det är Bärbyleden, Tycho Hedéns väg och Kungsängsleden som är byggda för att leda trafiken bort från de mycket trängre gatorna i centrum är en tydlig markering av hur kommunen vill att de stora trafikströmmarna ska gå.

Men det är inte alltid som trafiken följer planerarnas intentioner. Vid Dag Hammarskjölds väg kan det bildas kilometerlånga köer vid Ultunarondellen på morgnarna vilket fått irriterade bilister som ska in mot Uppsala centrum att höra av sig till UNT. Öppnandet av Gottsunda allé i somras har inte gjort trafikflödet i rondellen bättre.

Johanna Winbladh bor på Sveddvägen i Sunnersta och är en av dem som sett de långa köerna:

– Rondellen är ju inte ny, och min upplevelse har varit att det kunde bildas långa köer redan innan Gottsunda allé tillkom. Köerna blir värre när det är dåligt väder och folk väljer bil i stället för cykel. Hur det blir i vinter får vi se, men det blir knappast färre som tar bilen då, säger Johanna Winbladh.

Christer Åkerlund är trafikingenjör vid Uppsala kommun kontor för samhällsutveckling. Han har varit ute och sett hur trafiken flyter vid Ultunarondellen på morgnar:

– Bilar köar upp ut på slätten söderut, men jag har inte sett att det blir helt stopp. Det är svårt att få bort köbildning vid högtrafik. Dimensioneringen av vägar och cirkulationsplatser kan knappast göras för de knappa två timmar per dygn då det är högtrafik. Man får sätta yta och pengar i relation till kötiderna, säger Christer Åkerlund.

Infartsmätningen till Dag Hammarskjölds väg görs söder om Flottsundsbron. Där passerade i medeltal 5 200 fordon per veckomedeldygn under 2013. Hur många av dem som fortsätter norrut på gamla Stockholmsvägen och inte svänger av mot Sunnersta går inte att säga, men mätpunkten har registrerat en ökning av trafiken med 6 procent från 2012 till 2013.

Liksom Christer Åkerlund säger Niclas Andersson att det inte är hållbart att bygga vägar anpassade till den trafiktätaste tiden på dagen:

– Det är på morgnarna som trafiken är som mest intensiv. Att då välja en mindre belastad väg, eller kanske bara åka 15 minuter tidigare eller senare, gör att de värsta köerna kan undvikas, säger Niclas Andersson.

De mest trafikerade infarterna till Uppsala är Enköpingsvägen, där trafiken från riksvägarna 55 och 72 löper samman (mätpunkt 6), E4 vid Gnistarondellen (mätpunkt 2) och Österleden/Bärbyleden.

Planeringen för hur trafiken ska ledas för att få bra flyt även i rusningstrafik och bästa möjliga boendemiljöer sker i olika steg. En fördjupad översiktsplan ger grunddragen, och den ska sen föras ned på detaljplanenivå.

Bilinnehavet i Uppsala var 379 per 1000 invånare 2013, det är bland de lägsta i Sverige, och det var en minskning med 0,7 procent jämfört med 2012.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om