Kommunala och friskolor ska lära av varandra

Uppsalas kommunala och fristående gymnasieskolor ska för första gången se vad de kan lära av varandra. Därför ska Uppsalas cirka 1 000 gymnasie­lärare mötas över gränserna.

Uppsala2009-04-09 07:00
- Vi hoppas att konkurrensen mellan de båda skolformerna ska kunna leda till bättre pedagogik, säger Christer Öjdeby, uppdragsstrateg vid Uppsala kommun.

Om en vecka anordnas ett möte mellan rektorerna för de fristående och de kommunalt drivna gymnasierna i Uppsala. Det är första steget i ett utbyte mellan de båda konkurrerande skolformerna, vilket i höst ska följas upp med en större sammandragning för hela lärarkåren.
- Det här är ett sätt att skapa en mötesplats för bland annat pedagogiska modeller, berättar Christer Öjdeby, som arbetar med gymnasiefrågor vid kontoret för barn, ungdom och arbetsmarknad vid Uppsala kommun.

Han har nyligen gjort en genomgång av olika fristående gymnasieskolor i Uppsala och bland annat vilken pedagogik de använder.
- Flera av dem testar sig fram med modeller som kan vara intressanta för de kommunalt drivna skolorna att titta närmare på.
Han nämner Kunskapsgymnasiet som ett exempel. Där har lärarna enligt Christer Öjdeby kontakt med eleverna 25 timmar i veckan, mot cirka 15 timmar per vecka inom den kommunala skolan. Trots en mycket låg lärartäthet på endast fem lärare per 100 elever är detta möjligt genom att lärarna ibland möter eleverna i större grupper.

Kunskapsgymnasiets ele­ver har mentortid en gång per vecka då de får diskutera sin studiesituation. För flera av ämnena delas undervisningen in i tio steg och ingen elev släpps vidare till nästa moment innan detta godkänts av mentorn, det vill säga läraren.
- Jag tror att alla har att vinna på att skolorna byter erfarenheter över gränserna, i många andra branscher gör man så trots att man är konkurrenter säger Mohamad Hassan (FP), ordförande i utbildnings- och arbetsmarknadsnämnden.

Han tror att skolorna kan ha något att lära av varandra även när det gäller sådant som metoder för betygssättning, ämnesfördjupning, skolledning och annat.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om