En orsak är att kommunen redan betalat ut 10 miljoner kronor till Arenabolaget för att täcka dess projekteringskostnader.
Dessutom finns kopplingar mellan Arenabolaget och ishockeyklubben Almtuna IS och många kommunpolitiker ser gärna att Almtuna får en ny fräsch hemmaarena.
Om avtalet klubbas i fullmäktige nu på måndag ska kommunen pumpa in minst 525 miljoner kronor i arenan i form av lån och hyror. Det är här det kan bli problem. Om kommunen går in med pengar i Arenabolagets projekt kan det behöva upphandlas av kommunen.
Om en domstol tvingar kommunen att genomföra en upphandling kan det bli förödande för Arenabolaget. Orsaken är att Arenabolaget under lång tid tillbaka varit så involverat i utformningen av projektet tillsammans med kommunen att bolaget riskerar att diskvalificeras vid en upphandling.
På uppdrag av kommunen har advokatbyrån Lindahl utarbetat ett dokument märkt ”konfidentiellt” som hållits inom en liten krets. Där beskrivs hur kommunen kan kringgå upphandlingskraven.
I dokumentet konstaterar Lindahls advokater att de i likhet med en juridisk expert på Sveriges kommuner och landsting (SKL) anser risken vara ”relativt hög” för att en domstol skulle tvinga kommunen att upphandla hela arenaprojektet.
Enbart att kommunen redan valt att inleda ett samarbete med Arenabolaget utan upphandling kan enligt advokaterna vara olagligt.
För att kommunen ska slippa en upphandling föreslår advokaterna att Arenabolaget bildar ett fastighetsbolag som upphandlar själva byggentreprenaden men inte arenaprojektet som sådant. På så sätt kan Arenabolaget behålla projektet och därmed driva och äga verksamheten.
Advokaterna skriver att kommunen härmed visserligen inte befrias från sin egen upphandlingsskyldighet men räknar med att de byggentreprenörer som lämnar anbud ”nöjer sig med den konkurrensutsättning som fastighetsbolagets upphandling innebär och inte inleder ett rättsligt förfarande mot kommunen”.
I dag tar såväl advokatbyrån som kommunens fastighetsdirektör avstånd från utredningen, men upplägget är fortfarande det som Uppsalas politiker ska ta ställning till.
Hur har då kommunen valt att agera? SKL:s expert och advokaterna befarar alltså en relativt hög risk för lagbrott vid en utebliven upphandling. Men i de papper som fullmäktiges ledamöter fått som underlag inför omröstningen den 30 augusti står i stället att det finns en risk, ”om än liten”, för upphandlingskrav.
Om fullmäktige röstar igenom det liggande förslaget kommer man att följa advokatbyråns råd och låta fastighetsbolaget upphandla byggentreprenaden.
Det ska betonas att rättsläget är långt ifrån solklart. En annan advokatbyrå bedömer att kommunen inte behöver göra någon egen upphandling om byggentreprenaden upphandlas av fastighetsbolaget.
Eva Edwardsson (FP) sitter i fullmäktige men är även jurist och undervisar i upphandlingsrätt på Uppsala universitet. Hon är för en arena i Uppsala men kritisk till det nuvarande upplägget.
– Det finns en risk att kommunen tvingas upphandla hela projektet och då kan andra anbudsgivare hävda att Arenabolaget ska uteslutas från anbudsgivningen. Det var fel av kommunen att sluta underhandskontakter med Arenabolaget på ett så tidigt stadium som skett, anser Eva Edwardsson.