Verksamhetsutvecklare Madeleine Vadstrand är mycket nöjd med starten för den nya appen.
– Det har gått strålande, säger hon och berättar att av de 7 600 felanmälningar som hittills har kommit in via appen så har 6 300 ärenden betats av.
I vanliga fall får kommunen in runt 8 000 felanmälningar per år, oftast via telefon eller mejl. Det betyder att appen gett antalet felanmälningar en rejäl knuff uppåt.
Felanmälan, som går att ladda ned till både Android och Iphone, lanserades i samband med Kulturnatten i september. Tanken är att det ska vara enkelt att felanmäla exempelvis nedskräpning, trasig belysning, hål i gatan eller brister i snöröjningen. Det går också att felanmäla via ett liknande formulär på uppsala.se.
Men den som anmäler till exempel en tjälskada på asfalten kan inte förvänta sig att felet åtgärdas omedelbart.
– Vi gör ju större översyner av gator och vägar enligt ett system. Det gör att det kan dröja innan hålet är lagat trots att någon har anmält det via appen, säger Madeleine Vadstrand.