Kommunen missar många fakturor
Sedan 2005 har Uppsala kommun missat att betala 157 fakturor i tid. Kommunen har därför tvingats betala cirka 130 000 kronor i avgifter till kronofogden och inkassofirmor. - Det rör sig om onödiga avgifter men vi försöker hela tiden att uppmärksamma problemet, säger Towa Widh vid Uppsala kommun.
Ofta har ett inkassoföretag kopplats in och kommunen har drabbats av cirka 800 kronor i avgift per ärende.
I nio fall har fakturan trots fogdens påstötningar inte betalats och då gått vidare till utmätning vilket kostat ytterligare 1 000 kronor i avgifter.
Ett exempel i mängden gäller en lokal i Luthagen som kommunen hyrt av landstinget. Kommunen har betalat hyran för sent och nyligen drabbats av dröjsmålsränta på 3 kronor och 25 öre. Kommunen har varken betalat inkassokostnaden eller räntan på 3,25 kronor vilket medför administrativa avgifter på 500 kronor.
157 försenade betalningar på drygt tre år kan låta mycket men då ska man komma ihåg att kommunen hanterar runt 275 000 fakturor om året. Det är med andra ord en försvinnande liten andel som inte betalas i tid.
Vad är då orsakerna till att det går fel ibland?- En faktura kanske blir liggande för att handläggaren har semester eller långtidssjuk, i andra fall kan räkningen ha skickats till fel adress, uppger Towa Widh vid Uppsala produktion teknik och service.
- Fakturorna scannas in av Bankgirocentralen och ibland gör de fel. Nyligen upptäckte jag att det bakom en faktura låg 21 fakturor som inte scannats in. Vi är medvetna om problemet och talar ofta med personalen om saken.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!