Kommunen vill ha bort järnvägsbommarna i centrum

Uppsala kommun vill att planskilda korsningar byggs där S:t Olofsgatan och S:t Persgatan i dag korsar järnvägen i markplan.

Uppsala2006-09-27 14:49
S:t Persgatans gång- och cykelväg bör byggas om först om inte båda korsningarna kan byggas om samtidigt.
Det är kommunens svar på Banverkets förstudie om de aktuella korsningarna, som presenterades i somras.
Bland Banverkets alternativ finns bland annat ombyggnad till tunnel under järnvägen för bara en av de båda korsningarna.
Kommunen vill också att banvallen höjs, så att tunnlarna inte behöver bli alltför djupa, med risk för översvämningar vid skyfall. Banverket har flaggat för att en ombyggnad kan starta allra tidigast 2011, när Resecentrum står färdigt. Inga pengar finns ännu till projekten i Banverkets långtidsplan. Ombyggnad av båda korsningarna beräknas kosta 125 miljoner kronor men blir, enligt Banverkets analys, inte samhällsekonomiskt lönsam. Kommunen anser att hela ombyggnaden ska bekostas av verket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om