Suget efter att förnya hemmet finns kvar, även om Ikea har stängt sitt varuhus i Uppsala för reparation i minst nio månader. Vid dörren till Jysk i Boländerna är det lite kö när klockan slår 10 och butiken öppnar.
– Det brukar alltid vara folk utanför då, det är trevligt, säger butikschefen Rebin Showani.
Han berättar att man märkt av att Ikea håller stängt. Ikea-effekten uppstod redan efter ett par dagar.
– Det har varit fler besökare i vår butik sedan Ikea tvingades stänga. Vi säljer ju liknande produkter som de gör, säger Rebin Showani.
Det är naturligtvis bra för Jysk, men han tillägger också:
– Det är jättetråkigt med deras stängning. Vi vill ha tillbaka vår granne i Boländerna och vi känner för våra kollegor som jobbar på Ikea, säger Rebin Showani.
Eros Koivuluoma, går till sin bil med två nya innerkuddar i famnen.
– Jag kunde lika gärna köpt dem på Ikea – om det varit öppet säger han.
Urban Åhgren är på väg in i Jysk-butiken. Besöket där är planerat. En tvåsitssoffa till kampanjpris lockar.
– Men det är ett problem för mig att Ikea i Uppsala håller stängt just nu, säger han.
Det blev inget köp av mörkläggningsgardiner i Jysk-butiken för Uppsalaparet Erika och Greger Bodenhjelm. Ikeas sort hade passat dem bättre men Erika vill inte vänta de två dagar som leveranstiden är.
– Vi flyttar in i ny lägenhet och behöver gardinerna nu, säger Erika Bodenhjelm innan paret hastar vidare.
Hur handeln i Boländerna kommer att påverkas när nu Ikea meddelat att varuhuset kommer hålla stängt minst året ut är oklart. Uppsalabutiken har i normala fall cirka 34 000 besökare i veckan, uppger Ikeas presschef Fredrik Norrlid.
Tomas Stavbom, regionchef för Handelskammaren i Uppsala, är försiktig i sin kommentar.
– Att Ikea är en magnet för handeln i området är väl ställt utom allt tvivel, men hur det påverkar övrig handel har jag svårt att uttala mig om, säger han.
En av Ikeas närmaste grannar är Skopunkten. Där märks Ikea-effekten på ett annat sätt än vid Jysk.
– Det är helt klart färre som rör sig i området nu och då även färre i butiken, säger Katarina Åblad, som jobbar på Skopunkten.
Kollegan Eva Olmenius nyanserar bilden något:
– Det är fortfarande svårt att säga hur mycket Ikea betyder för oss. Vädret och oroliga tider där fler håller hårdare i plånboken påverkar också, säger hon.