Konsumentverket agerar om kortavgifter

Konsumentverket kräver att tre företag slopar sin avgift vid kortköp. Ärendena är de första som verket driver sedan den nya lagen om betaltjänster infördes 1 augusti.

Uppsala2010-09-01 21:51

Lagen förbjuder säljare att ta ut avgift vid betalning med konto- eller kreditkort. De tre företagen, Mr jet, Travel store och Wizz air, ska svara på verkets påpekande senast den 22 september.

Många anmälningar om kortavgifter har också lämnats in mot flygbolagen Ryanair och Norwegian, men eftersom de följer bestämmelserna i sina respektive hemländer kan inte Konsumentverket agera.
– Den nya lagstiftningen är bra, men tyvärr tvingas vi konstatera att vissa bolag kan fortsätta att ta ut kortavgifter genom att hänvisa till ett annat lands lag. För konsumenten blir det svårt att förstå när avgifter kan tas ut och inte, säger Agneta Broberg, ställföreträdande Konsumentombudsman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om