Med stigande kopparpriser är metallen begärligt gods. Sedan 2010 pekar stöldkurvorna rakt upp. Värst är läget i västsverige. Där har 116 kopparstölder genomförts hittills i år. Malmö- och Stockholm?Uppsalaregionerna har ett 40-tal vardera. Men det kan vara fler för statistiken är inte tillförlitlig. Bara i april orsakade kopparstölderna i Göteborgsregionen 325 tågstörningar, för Uppsala finns inga uppgifter.
? Stölderna innebär att tåg blir försenade eller får ställas in. Resenärerna drabbas. Men också godstrafiken har stora problem. Det kostar stora belopp för företag och konsumenter när inte frakterna kommer fram i tid, säger Per-Erik Westman säkerhetschef på Trafikverket och ledare för den nya koppargruppen.
Upp emot 100 miljoner kronor om året beräknas stölderna kosta Trafikverket. Då är inte störningarna för tågtrafiken inräknade.
Anledningen till att färre stölder görs i Uppsalaregionen är troligen att järnvägen är så starkt trafikerad dygnet runt. Det gör att risken för upptäckt ökar.
? I Göteborgstrakten är tågen färre så tjuvarna kan arbeta ostört nattetid. Sedan måste det finnas ett antal oseriösa skrothandlade som köper upp kopparen, de utgör ett stort problem, säger säger Per-Erik Westman.
Det som stjäls är ledningar, kortare eller längre. Det kan vara elledningar som tjuvarna drar upp ur jorden eller lirkar ut ur ledningstrummor intill järnvägen, eller jordkablar i koppar.
De stora stölderna står organiserade ligor för. Då handlar det om att stjäla stora mängder kopparkabel, främst vid spårbyggen. Enligt Per-Erik Westman tar de hela kabelvindor. I vissa fall har de kommit med både truck och lastbil och hotat personalen.
Men det är en farlig hantering. Ett par tre tjuvar omkommer årligen när de får ström i sig under stölderna.
För att minska stöldrisken vill koppargruppen öka bevakningen, bygga om anläggningarna så att det blir svårare att stjäla och att byta ut koppar mot andra, mindre stöldbegärliga material. Men det finns mycket koppar i det Svenska järnvägsnätet så Per-Erik Westman befarar att tjuvarna bara flyttar till nya platser där det är lättare att stjäla.
Kopparstölder sinkar tågen
Kopparstölder har blivit ett problem också för tågtrafiken. De orsakar både tågstopp och förseningar. Nu har Trafikverket tillsatt en speciell grupp som ska ta fram åtgärder för att minska stölderna.
Foto: Scanpix
FAKTA
Stölderna följer konjunkturen
År 2006 hade Trafikverket problem med kopparstölder i landet. Priserna var goda.
Under den ekonomiska krisen 2008?09 sjönk kopparpriserna och med dem intresset för att stjäla. Sedan 2010, med stigande priser, har stölderna ökat kraftigt igen.
Källa: Trafikverket
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!