Kösystem kraschade innan starten

Förmedlingen av bostäder hos Uppsalahem har legat nere sedan en månad till följd av datafel. Bostadsbolagets nya kösystem kollapsade innan det ens tagits i bruk.På fredagsmorgonen fungerade dock hemsidan igen.

Uppsala2004-12-17 00:00
Uppsalahems uppmaning till sina 75 000 köande att registrera sig via bolagets hemsida skapade ett tryck som det nya systemet inte klarade. Sedan dess har förmedlingen, som bara sker via internet, legat nere.
Det nya datasystemet skulle ha använts från mitten av november men har hittills fungerat som mest ett par timmar åt gången. Konsekvensen är att ingen kunnat få ny bostad, anmäla sig till Uppsalahems nya kösystem eller söka lediga bostäder på nätet. Datasystemet omfattar så gott som samtliga Uppsalahems administrativa rutiner, internt såväl som utåt mot hyresgäster och bostadssökande.

Motsatt resultat
UNT rapporterade tidigare i veckan om bolagets nya köregler. De bygger på att bostadssökande registrerar sig via Uppsalahems hemsida och en gång per år anmäler sig som sökande. Syftet är att rensa kön från dem som inte längre söker bostad och få en effektivare förmedling. Resultatet hittills har blivit det rakt motsatta. All förmedling låg ännu på torsdagen nere, eftersom det inte gick att nå registreringssidan på hemsidan. Bostadsbolaget förmedlar heller inte lägenheter manuellt.
— De enorma rättvisekrav som finns på vår förmedling gör att vi inte kan registrera ansökningar på annat sätt, säger Uppsalahems vd Åsa Hedenberg.

Inte acceptabelt
UNT: Är det acceptabelt att all förmedling hos kommunens allmännyttiga bostadsbolag ligger nere under så lång tid?
— Det är inte acceptabelt. Vi är oerhört besvikna att systemet inte fungerar. Testkörningarna har sett väldigt bra ut, men det har inte provats i skarpt läge och vi har fått mer problem än vi trott, säger hon.
Däremot kan uppsägning av lägenheter ske manuellt. De lediga lägenheterna kommer dock inte ut på nätet så länge felet består.

Överbelastning
Uppsalahem skickade nyligen brev med information om de nya reglerna till de 75 000 personer som stod i bolagets kö. De uppmanades att registrera sig via internet om de ville stå kvar. Följden blev att hela systemet slogs ut. Bolagets it-chef Bjarne Nordelöf konstaterar att anslutningen bara fungerat enstaka dagar, några timmar i stöten.
UNT: Förutsåg ni inte det enorma trycket på hemsidan, när brevet nådde adressaterna?
— Det gjorde vi, men felet handlar troligen både om överbelastning och fel i programmeringen, säger Bjarne Nordelöf.
Han arbetade på torsdagen med leverantören av systemet för att få fram experter som kan spåra och åtgärda felet.

Tidsgräns förlängs
Uppsalahem hoppas nu att de som fått brevet, och som vill anmäla sig som bostadssökande, låter bli att försöka ta sig in via hemsidan och i stället skickar in den talong som bifogats brevet för att registrera sig. De sökande behåller sin gamla kötid och ska inte riskera att förlora köplats på grund av sen hantering, enligt bolaget. Dessutom förlängs tidsgränsen för när registreringen måste lämnas in. Bolaget ska också försöka spåra de bostadssökande som inte nåtts av brevet, till exempel för att de flyttat, och skicka informationen på nytt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om