Krav på fängelse för skolvåld i Knutby

Var det misshandel eller nödvändigt våld när två anställda i Knutby skola låste in och tvingade ned en grundskoleelev på golvet? I dag avslutas den senaste i raden av Knutbyrättegångar.

Uppsala2007-01-22 20:33
De åtalade, båda medlemmar av den riksbekanta Knutbyförsamlingen, kräver via sina försvarare att bli frikända. Åklagaren vill i stället att Svea hovrätt dömer dem till fängelse. Förhandlingen avslutas i dag, tisdag, efter tre rättegångsdagar.
I mars 2003 låste läraren och elevassistenten in sig med en utagerande elvaårig elev på en toalett i Knutby skola och tvingade ned honom på golvet. Läraren satte sig över eleven för att hålla honom stilla. Händelsen avslöjades i samband med polisutredningen av mordet i församlingen 2004. I Uppsala tingsrätt fälldes båda för misshandel.

Följts med intresse
Målet har följts med intresse av landets lärare, och då inte främst för kopplingen till församlingen. Den principiellt viktiga fråga som hovrätten ställs inför är hur mycket våld skolpersonal får använda mot stökiga och våldsamma elever.
- Jag har mött lärare som är oroliga för att de ska få svårt att hantera dessa barn om tingsrättens dom står sig, säger elevassistentens försvarare, advokat Leif Ericksson.
Till hovrätten har försvaret kallat in två nya expertvittnen. Huvudskyddsombudet vid Uppsalas resursskolor Anders Olsson och specialpedagogen Gunnar Fransson har försvarat användningen av visst våld för att hindra kraftigt utagerande elever från att skada sig själva eller andra.
Kammaråklagare Ingrid Isgren anser tvärtom att de åtalade gått långt över gränsen för hur skolpersonal får agera mot en ensam grundskoleelev. Hon vill att hovrätten dömer båda till fängelse för misshandel. Påföljden i tingsrätten blev böter och villkorliga domar.
Efter tingsrättsdomen avskedades båda två av Uppsala kommun. I fallet med läraren tvingades kommunen nyligen betala skadestånd, sedan Arbetsdomstolen (AD) konstaterat att avskedandet var felaktigt. Det andra fallet väntar ännu på att tas upp i AD.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om