Krav på samordning av bilinköp

Nu är det dags att teknik och service tar det helhetsansvar för miljöanpassningen av kommunens bilar som man fått. Det tycker Urban Wästljung (FP), vice ordförande i styrelsen för teknik och service.

UNT i tisdags

UNT i tisdags

Foto:

Uppsala2015-01-21 19:00

– Jag tror att det har funnits en lättvindig attityd i de här frågorna. Men jag är inte ute efter att hitta någon som har gjort fel utan efter att vi ska börja göra rätt, säger Urban Wästljung.

Som UNT kunde berätta i tisdags köper kommunen fortfarande in icke miljöklassade dieselbilar, trots ett beslut att fordonsflottan ska vara fossilbränslefri 2020.

– Jag har varit medveten om det här problemet sedan vi tog beslutet i kommunfullmäktige. Jag tror det är rätt vanligt i politiken att man fattar beslut och sätter upp mål. Och sen tror man att det ska hända av sig själv. Men vi politiker måste ta vårt operativa ansvar. Och vi borde ha gjort mer när vi satt i majoritet, säger han.

Urban Wästljung vill därför att teknik och service ska få ett tydligt uppdrag att fram en handlingsplan för att nå miljöbilsmålet. I sin skrivelse till styrelsen påpekar han också att det finns fossilbränslefri alternativ till de bilar kommunen kör i dag. Tanken är att frågan ska upp på nästa sammanträde i styrelsen för teknik och service, den 11 februari.

Också de kommunala bolagen ska följa beslutet i kommunfullmäktige. De sorterar dock inte under teknik och service. Men också här menar Urban Wästljung att det går att göra mycket mer.

– Det finns ju bolag som har kommit långt och bara har miljöbilar. Vi politiker som sitter i bolagens styrelser måste bli bättre på att föra fram de här frågorna och se till att få in ett annat tänkesätt i bolagen, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om