Som att överlÄta lÀkarutbildningen till en trollkarl, eller lÄta nÄgon som tror att jorden Àr platt ansvara för en utbildning i geografi. Med de jÀmförelserna gÄr sju forskare och lÀrare till hÄrt angrepp mot den programansvarige för ingenjörsutbildningen i teknisk fysik, Olov à gren, professor i teknisk fysik. Formuleringarna finns i en skrivelse frÄn i november till ledningen för teknik och naturvetenskap.
Bakgrunden Àr ett beslut att förÀndra kurser i utbildningen. Skrivelsen frÄn i november Àr ett svar pÄ en tidigare skrivelse frÄn Olov à gren. I flersidiga bilagor radar Olov à gren dÀr upp matematiska uppstÀllningar och ekvationer för att visa att ett antal klassiska fysiska teorier har lÄg anvÀndbarhet för ingenjörer.
Men dokumentet Àr bisarrt, menar de sju lÀrarna, och kallar det för ett "sammelsurium av missförstÄnd, pseudovetenskap och alternativa fakta". Enligt dem skulle förÀndringen slÄ ett framgÄngsrikt arbete med utbildningen i teknisk fysik i spillror och Àventyra studenternas möjlighet att fÄ basala kunskaper i fysik.
à andra sidan poÀngterar de som vill se förÀndringen att forskare pÄ bland annat KTH och Chalmers yttrat sig till deras stöd.
Bland de sju lÀrarna finns Ulf Danielsson, professor i teoretisk fysik och tidigare del av universitetsledningen som vicerektor, samt lÀrare som fÄtt teknologkÄrens pedagogiska pris och bÀr titeln excellent lÀrare efter beslut av universitetsledningen.
Det som hÀnt nu Àr att Uppsala universitets rektor Eva à kesson ombetts göra en utredning och under tiden stÀnga av de sju lÀrarna frÄn undervisning. Bakom önskemÄlet stÄr chefen för Institutionen för teknikvetenskaper, PÀr Weihed, som i Ànnu en skrivelse hÀvdar att lÀrarna med sina formuleringar bryter mot universitetets vÀrdegrund, gör sig skyldiga till trakasserier av enskild och ifrÄgasÀtter Institutionen för teknikvetenskaper. Institutionen vill nu pröva om det kan röra sig om förtal.
BegÀran att stÀnga av sju lÀrare Àr unik, Ätminstone i modern tid, enligt universitetsledningen.
ââDispyter Ă€r inte ovanligt inom akademin. Ofta hittar man lösningar i en öppen och kritisk diskussion men jag kĂ€nner inte till nĂ„got som liknar det hĂ€r under senare Ă„r, sĂ€ger Pernilla Björk, kommunikationsdirektör.
Generellt ska universitetet utreda uppgifter om krÀnkningar, men i det hÀr fallet Àr det Ànnu inte bestÀmt hur frÄgan ska hanteras vidare.
Högste ansvarige för teknik och naturvetenskap pÄ Uppsala universitet Àr vicerektor Johan Tysk. Han tar bestÀmt avstÄnd frÄn önskan att stÀnga av lÀrarna.
ââJag Ă€r helt avvisande, det Ă€r inte ett seriöst agerande. Att stĂ€nga av lĂ€rare skulle drabba vĂ„ra studenter.
Men det har begÄtts fel pÄ bÄda sidor, menar han. De hÄrda orden frÄn de sju lÀrarna var klart olÀmpliga, enligt Johan Tysk.
ââJag har markerat tydligt mot deras formuleringar. Vi kan ha ett högt tonlĂ€ge, men det hĂ€r prĂ€glas inte av respekt.
I bakgrunden kan anas en större samarbetsproblematik. De sju lÀrarna beskriver bland annat i sitt brev hur energi fÄtt lÀggas pÄ interna strider och att det bedrivs ett politiskt spel. PÀr Weihed och institutionen för teknikvetenskaper skriver Ä sin sida att det "delvis saknas förtroende för delar av fakultetsledningen."
Hur ska ni komma tillrÀtta med den djupare polariseringen?
ââJa, det Ă€r den viktigaste frĂ„gan. Vi mĂ„ste hitta en vĂ€g till en konstruktiv dialog, och vi har redan börjat med en gemensam arbetsgrupp. DĂ€r Ă€r klimatet gott, sĂ€ger Johan Tysk.
Olov à gren tycker att situationen som uppkommit Àr olycklig och okonstruktiv. Enligt honom har de som kritiserat förÀndringen inte visat respekt för den arbetsordning och beslutsgÄng som finns. NÀr det gÀller den vetenskapliga dispyten om betydelsen av klassiska fysiska teorier Àr han sÀker pÄ vem som har rÀtt.
ââ Jag Ă€r bombsĂ€ker pĂ„ min sak, sĂ€ger han.
OcksĂ„ studenter har engagerat sig i frĂ„gan. I ett brev till rektor uttrycker Ă„tta studenter oro för förĂ€ndringarnas konsekvenser. âAlla vill inte bli robotteknikerâ, skriver de bland annat.