Kräver bommar i Boländerna

Torvtågen till Vattenfalls värmeanläggning i Boländerna i Uppsala kan stoppas i höst om inte en olycksdrabbad järnvägskorsning förses med bommar. Arbetsmiljöverket anser att olycksrisken är för stor.

Uppsala2011-06-20 11:51

Efter en inspektion har verket beslutat att inga tåg får färdas på spåren över Danmarksgatan om inte järnvägsbommar installeras både i gatukorsningen och på en gång- och cykelväg som korsar järnvägen strax intill. Förbudet gäller från den 3 oktober. Fortsätter transporterna utan bommar riskerar fraktbolaget vite på 250 000 kronor. I dag finns bara ljus- och ljudsignaler vid gatukorsningen.

Enligt Arbetsmiljöverket har det förekommit en lång rad olyckstillbud på platsen. Flera gånger har bilister inte uppmärksammat eller respekterat ljussignalerna och blivit påkörda av tåg. Bara under vintern 2010 rapporterades tio tillbud. Hittills har dock, så vitt känt, ingen person kommit till allvarlig skada.
–  Det handlar ju inte bara om säkerheten för trafikanter som passerar korsningen utan också om de lokförare som riskerar att köra på någon. Det är deras arbetssituation som gör att vi agerar i fallet, säger inspektör Mikael Roos på Arbetsmiljöverket.

Enligt uppgift till Arbetsmiljöverket passerades korsningarna av tåg vid minst 1 000 tillfällen under sju månader från i höstas. Verket konstaterar också att tågförarnas sikt är begränsad på platsen. Förbudet riktas mot företaget Green Cargo, som svarar för torvtransporterna till anläggningen, men järnvägskorsningen ägs av Vattenfall som därför väntas få stå för ombyggnad och installation av bommar.
–  Vi tar ansvar för säkerheten och kommer att se över behovet av bommar på platsen, säger Vattenfalls pressekreterare Magnus Kryssare.

Enligt Arbetsmiljöverket har dock Vattenfall varit motsträviga till kravet. Vid inspektionen i våras ska Vattenfalls representant ha sagt att ”de som korsar järnvägsövergången när det blinkar rött får skylla sig själva om de blir påkörda av tåget”, ett uttalande som citeras i verkets beslut. Men enligt Vattenfall stämmer det inte:
–  Vår representant uppger att han har blivit felciterad, säger Magnus Kryssare.
Bolaget ska också ha uppgett att man kan komma att flytta över torvtransporterna till lastbil om verket ställer krav på bommar. Men enligt Magnus Kryssare är det inte är aktuellt med något annat transportslag än tåg i den upphandling av transporterna som nu pågår.

Vattenfall har efter inspektionen sänkt hastigheten för tåg på platsen från 30 km/tim till 15 km/tim, men Arbetsmiljöverket anser inte att det tillräckligt för att nå en godtagbar säkerhetsnivå.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om