Kräver ersättning för förlorad lön

Flyget från New York till Arlanda skulle ha lyft klockan 22.30 en måndagskväll i vintras. Förseningar på grund av tekniska problem gjorde att Uppsalafamiljen kom hem först på onsdagskvällen. Nu anmäler de flygbolaget Norwegian till Allmänna reklamationsnämnden (Arn) sedan Norwegian nekat dem kompensation för förlorad arbetsinkomst.

Norwegian Air Shuttle anmäls till Arn av en Uppsalafamilj.

Norwegian Air Shuttle anmäls till Arn av en Uppsalafamilj.

Foto: Johan Nilsson / TT

Uppsala2016-04-18 17:08

Den 40-åriga kvinnan i familjen skriver att de har krävt och fått kompensation för extrakostnader som uppstod i och med den kraftiga förseningen, som inträffade i månadsskiftet februari–mars. Utgifterna handlar om hotell- och matkostnader.

– Jag har även krävt ersättning för förlorad arbetsinkomst, vilket vi inte fått, skriver kvinnan i anmälan till Arn.

Den sena hemkomsten gjorde att familjens två vuxna förlorade totalt tre dagars arbetsinkomst, deras barn missade en skoldag. Därtill vill familjen ha ersättning med 600 euro per person med hänvisning till Norwegians egna riktlinjer vid inställda flyg. Totalt uppgår kravet till 12 755 kronor.

Norwegian vill inte betala ut den summan med motiveringen att flighten ställdes på grund av en "strukturskada" och att det rör sig om en "extraordinär omständighet". Företaget hänvisar också till en EU-förordning. Kvinnan i familjen godtar inte svaret utan anmäler nu anmält Norwegian till Arn.

Om Arn

Allmänna reklamationsnämnden är en statlig myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag.

Anmälan måste vara skriftlig och kan bara göras av en konsument.

Det kostar ingenting att få sin tvist prövad.

Arn:s beslut är en rekommendation om hur en tvist bör lösas.

Majoriteten av företagen följer besluten.

Arn har ingen rådgivning.

Källa: arn.se

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om