Kreativa jobb gör alla till vinnare

Lägre stressnivå, bättre sömn och mindre oro. Lägg till högre lönsamhet för företaget och du har konsekvenserna av en kreativ arbetsplats. Men är det utopi eller verklighet i tider av nedskärningar?

Lyxenkät omkreativitet
Ingela Eriksson

Lyxenkät omkreativitet Ingela Eriksson

Foto: Pelle Johansson

Uppsala2012-01-30 11:03

Att få komma med egna idéer, utrymme att misslyckas och möjlighet till skratt och humor. Det är några av de faktorer som gör ditt jobb till en kreativ arbetsplats, något som inte bara är lönsamt för företaget utan också för de anställdas hälsa. Det menar Farida Rasulzada, doktor i psykologi och lektor på Psykologiska institutionen vid Lunds universitet. Hon har forskat på vad kreativa arbetsplatser gör för de anställda. Den kreativa arbetsmiljön föder positivt tänkande och när välbefinnandet ökar så minskar stressymtomen, oavsett inom vilket yrke du arbetar. Och kreativitet går inte att köpas för pengar.
– Kreativitet främjas inte av en extra tusenlapp i månaden utan av att man tycker att det är roligt, att man finner en glädje i att vara på jobbet och utföra sina arbetsuppgifter. Effektivitet handlar inte om tiden utan om hur man utnyttjar den, säger Farida Rasulzada.

I en ny delstudie har Farida Rasulzada tittat närmare på vad som krävs av en kreativ ledare. Där har hon bland annat kommit fram till att de mest kreativa ledarskapen lutar sig på en chef som är relations- och förändringsorienterad. Han/hon är välvilligt inställd till att starta nya projekt samtidigt som nära relationer till medarbetarna prioriteras. Och denna typ av ledarskap blir allt vanligare.
– Innovation ligger rätt i tiden och jag får många förfrågningar från företag som vill ha hjälp med att främja just detta på sin arbetsplats, säger Farida Rasulzada.
Men vad gör man då i en tid av nedskärningar, konkurrens och förändringar i organisationen? Att satsa på kreativitet och innovation på jobbet tar ju tid, kräver resursers och kostar mycket pengar. Eller?
– Det behöver inte vara så dyrt egentligen. Man får skapa en kultur och förändrade attityder till kreativitet. Det här är inte en quick fix utan något som måste genomsyra alla delar av organisationen.

Det nedskärningarna gör är att putta ner den kreativa miljön på prioriteringsskalan och just därför är kreativitet som viktigast i dessa tider.
– Vi har en vedertagen sanning och det är att vi blir kreativa i kristider, men det fungerar inte så. Snarare blir vi rädda och blir man rädd så sluter man sig, faller in i gamla mönster och blir konservativ, säger hon.
Graden av kreativitet på en organisation visar sig bland annat i hur mycket man accepterar risktaganden, även de som inte slår väl ut. En kreativ arbetsplats utmanar även rådande normer och har ett uppmuntrande ledarskap som stöttar och skapar entusiasm.
– Vinstintresset kan man inte bortse ifrån. Det som är intressant är att det finns ett annat syfte med en kreativ arbetsplats också, nämligen att medarbetarna blir lyckligare när de får vara kreativa, säger Farida Rasulzada.


UNT frågar: Hur kreativ får
du vara på din arbetsplats?

Erika Regnér, 21 år, arbetar på eventbyrå:

– När man jobbar med events så är det kundens vilja som bestämmer, så på så vis är det ganska styrt. Det är främst när något går snett som man måste komma med egna initiativ. Jag tror att det är viktigt med kreativitet på arbetet, men det där skiljer sig nog från person till person. Om man inte är kreativ på arbetsplatsen så kanske man är det mer i privatlivet.





Gösta Kilgren, 65 år, arkitekt, egenföretagare:

– 100 %! Det är en förutsättning i mitt arbete. Man kan inte begränsa sig utan måste alltid titta på alla möjligheter och prova sig fram.










Ingela Eriksson, 43 år, kundtjänstrådgivare på SEB:

– Det är rätt så kreativt. Den ömsesidiga respekten mellan arbetsgivare och medarbetare är väldigt viktigt naturligtvis.











Salih Aljaderi, 60 år, egenföretagare med två hårsalonger:

– Som chef ser jag att det är jätteviktigt med kreativitet. De anställda blir glada, har med sig det hela dagen och sjukanmäler sig mindre.



TEST: HUR KREATIV ÄR DIN ARBETSPLATS?

1. Uppmuntras du att vara kreativ och komma med nya idéer på jobbet?
2. Vågar du och dina kolleger ta initiativ även om resultatet är ovisst?
3. Är det tillåtet att misslyckas på din arbetsplats?
4. Upplever du atmosfären på din arbetsplats som levande och händelserik?
5. Känner du att det finns utrymme för humor och skratt på din arbetsplats?
6. Lyssnar din chef på dig? Är det dialog snarare än monolog som förs?
7. Har du tid att tänka ut nya idéer?
8. Har du och dina kolleger möjlighet att göra er hörda när det gäller hur företaget leds och utvecklas?
9. Använder ni ett uppmuntrande språk?
10. Uppmuntras du till att samarbeta med andra?



0–3 JA:
Du får antagligen inte utrymme för din kreativitet.
Åtgärd: Gör om testet igen efter 6 månader och om det inte har blivit bättre – byt jobb!
Exempel på företag: Företag som verkat länge på en statisk marknad utan hotande konkurrens, vilket kan leda till att företaget saknar förmåga att med kreativitet anpassa sig till förändringar.

4–6 JA:
Inte ett superkreativt företag men har rätt förutsättningar att bli det!
Åtgärd: Arbeta på nej-punkter, förstärk de områden där du har svarat ja.
Exempel på företag: Har förmågan att vara mer kreativt än man är. Antagligen för att man inte värderar personalens kreativa förmåga. Orsaken ligger ofta i att man har lämnat det kreativa stadiet av att etablera företaget och nu ingått i stabilare stadium där energin läggs på organisationen. En plan saknas för att uppfatta den kreativitet som finns vilket gör att företaget är sårbart om något förändras snabbt.

7–10 JA:
Du befinner dig i en organisation som kan prestera superkreativa resultat.
Åtgärd: Sprid ryktet och rekrytera fler superkreativa talanger som inte får utrymme hos de företag som endast fått 0–6 ja. Fokusera er kreativitet på att uppnå ännu bättre resultat, och belöna personalen ännu mer, så ökar både välmående och resultat.
Exempel på företag: Personalen ges tid att vara kreativa och företaget attraherar ännu fler kreativa personer som till exempel Google. Företaget kan snabbt anpassa sig till förändring och det kan skapa innovativa och oväntade lösningar, som Apples Iphone. Stämmer detta med ditt företag?

Källa: Testet kommer från www.farida.se och är utformat av Farida Rasulzada.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om