Kritik mot nytt skolrankningssystem
Ett nytt mätinstrument för att jämföra betygsresultaten mellan olika skolor får kritik från Uppsalarektorer. Mätmetoden ger inte en rättvis bild av elevernas förutsättningar, anser Daniel Larsson, rektor vid Celsiusskolan.
- Kommunerna är främsta målgruppen för den här jämförelsen. De får indikationer på hur det går för sina elever men också hur det går för elever i andra kommuner, säger Joakim Feldt, utredare vid Sveriges kommuner och landsting.
Sedan tidigare har Skolverket en databas, Siris, som redovisar kvalitet och resultat i skolvärlden. Joakim Feldt tycker dock att SKL:s redovisning skiljer sig från Skolverkets:
- Skolverkets databas är bra när man vill titta på en specifik skola, men ett ganska trubbigt verktyg när man jämför flera skolor.
Mattias Ragert, pressansvarig vid Skolverket, säger att Skolverket inte vill gå in och kommentera SKL:s databas.
- Men vi är generellt emot att man gör rankinglistor därför att de inte ger hela bilden av hur det ser ut.
Daniel Larsson, rektor vid Celsiusskolan i Uppsala, tycker att redovisningen på SKL:s hemsida är ointressant eftersom den inte redovisar vilka utgångslägen eleverna hade när de började på till exempel Celsiusskolan.
- Om man inte tittar på ingångsvärden i en sådan här jämförelse så är det fullständigt ointressant. Naturvetarna på Rosendalsgymnasiet hade kanske höga ingångsvärden medan elever på andra skolor hade ett lägre ingångsvärde. Det är ju elevernas utveckling som är det intressanta.
Inger Söderberg, rektor vid Ekebygymnasiet, tycker att jämförelsen fungerar för teoretiska utbildningar men hon är däremot tveksam till jämförelser mellan yrkesinriktade program.
- Det borde finnas ytterligare en parameter i jämförelsen: har eleverna fått jobb efter utbildningen? Våra elever går inte här för att gå vidare på universitetet. Det borde läggas större vikt vid om utbildningen leder till ett yrke.
Joakim Feldt säger att jämförelsen handlar om att se om en skola presterar bättre än genomsnittet.
UNT: Hur vet man om det är elevernas eller skolans förtjänst?
- Statistiken ger inte svar på bakomliggande faktorer. Den ger indikationer på om utbildningen kan vara av hög eller låg kvalitet. Det här är ett första steg i kommunernas analys. De kan sedan titta närmare på vad som är orsaken.
Än så länge är det bara läsåret 2006/2007 som redovisas. Under våren är målsättningen att även lägga ut det senaste läsåret.
FAKTA
På www.skl.se kan man jämföra Uppsalaskolornas betygsresultat. Här redovisas gymnasieskolor som hade de fem lägsta, respektive högsta betygsresultaten bland gymnasieskolor i Uppsala:
Högst betygsresultat (över riksgenomsnittet)
Internationella gymnasiet
Katedralskolan
Lundellska skolan
Jällaskolan
Rosendalsgymnasiet
Lägst betygsresultat (under riksgenomsnittet)
Linnéskolan Uppsala
Bolandsskolan
Livets Ords kristna gymnasium
Celsiusskolan
Ekebygymnasiet
Fotnot: Uppsala Waldorfgymnasium och Uven finns ej med i SKL:s sammanställning.
På www.skl.se kan man jämföra Uppsalaskolornas betygsresultat. Här redovisas gymnasieskolor som hade de fem lägsta, respektive högsta betygsresultaten bland gymnasieskolor i Uppsala:
Högst betygsresultat (över riksgenomsnittet)
Internationella gymnasiet
Katedralskolan
Lundellska skolan
Jällaskolan
Rosendalsgymnasiet
Lägst betygsresultat (under riksgenomsnittet)
Linnéskolan Uppsala
Bolandsskolan
Livets Ords kristna gymnasium
Celsiusskolan
Ekebygymnasiet
Fotnot: Uppsala Waldorfgymnasium och Uven finns ej med i SKL:s sammanställning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!