Kritik mot otillgängliga bussar
Kritik framförs mot bussarna på linje 20 och 30. Nästan alla är svårtillgängliga för handikappade, och barn kan ha svårt att komma åt knapparna för avstigning. Inger Nilsson (fp) menar att bussarna är olämpliga för stadstrafik.
Svårframkomligt. Det kan vara svårt att komma på och av på bussarna på linje 20.
Foto: Hans E Ericson
—Om det inte är möjligt vissa dagar så får vi titta på det. Det ska finnas tillgång till låggolvbussar, säger hon.
Men under fredagen fanns inte en enda avgång med låggolvbuss på linje 20 och 30 mellan Graneberg och Bergsbrunna, enligt Gamla Uppsala Buss trafikledning, som också säger att det kan vara annorlunda andra dagar.
Trappor besvärliga
Bussar med trappor är besvärliga inte bara för rullstolsburna. Också äldre personer, synskadade och reumatiker kan ha problem med dem, säger Teuta Sederstedt, ordförande för De Handikappades Riksförbund (DHR) i Uppsala.
—Vi som sitter i rullstol kan bara se de här bussarna från utsidan. Även när det finns bussar som man kan åka med i rullstol så vet man aldrig om det går sådana bussar tillbaka, säger Teuta Sederstedt.
Av Gamla Uppsala Buss 138 bussar är sex av denna höga typ, varav fem går i stadstrafik. Dessutom finns 8 liknande 20-meters bussar, enligt Gamla Uppsala Buss trafikchef Jan Burström. Bussarna används på linjen Bergsbrunna-Graneberg samt från Storvreta och Bälinge till Uppsala.
Undvika stående
—Man vill undvika stående passagerare på 90-väg och på de här bussarna har man fler sittplatser, 46 till 54 mot 29 på stadsbussarna. Vi fick klagomål tidigare när vi körde med lågvagnar för att många fick stå, säger Jan Burström.
Inger Nilsson (fp), Byggnadsnämndens representant i Trafiksäkerhetsrådet, anser att bussarna på linje 20 är olämpliga för stadstrafik ur säkerhetssynpunkt eftersom barn inte når att sittande trycka på knappen för avstigning utan måste ställa sig på sätet.
—Frågan är om det är önskvärt att man reser ensam om man är ett så litet barn, säger Hilde Klasson.
På de bussar som inte har stolpar längs gången sitter knapparna för avstigning på hatthyllan och på stolpar vid dörrarna, enligt Jan Burström. Når man inte hatthyllan får man gärna säga till chauffören att man vill av, säger han.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!