Kritik mot otydliga elpriser

Många kunder tycker att informationen om olika elavtal är krånglig, och elbolagen talar inte alltid om vad som är det billigaste valet för elkunderna. Men med väldigt enkla medel kan man tjäna flera tusen kronor per år.

Uppsala2010-06-09 07:06

En av dem som reagerat på informationen från Vattenfall är Anita Klingbjer i Knutby.
– Vi har fått information från Vattenfall att priserna sänks. Men det är ju inte riktigt sant. De inför en ny årsavgift på 360 kronor, och det är ingen med normal förbrukning som kommer upp i sådana nivåer att sänkningen kompenserar den nya årsavgiften, säger hon.

Sigge Eriksson, ansvarig för försäljning till privatmarknadskunder på Vattenfall, säger att förändringen är en del av en större omläggning av prissystemet, där priserna bättre ska avspegla det Vattenfall får betala för elen.
– I stort sett alla andra aktörer på marknaden har en fast avgift och jämförelsen med de övriga fungerade inte så bra när vi inte hade det, säger Sigge Eriksson.
Han erkänner dock att det för genomsnittskunden, som konsumerar 9 000 kilowattimmar per år, så blir den nya modellen tre procent dyrare än den gamla.

En annan skillnad, som inte är självklar för konsumenten, är att förändringen av priset kan slå olika för olika kundgrupper. När det rörliga elpriset sätts efter Vattenfalls inköpspriser, i stället för efter det genomsnittliga spotpriset på elbörsen Nordpool, får priset under de tidpunkter när kunderna förbrukar mest el ett större genomslag. I klartext innebär det att priserna på morgnar när kunderna vaknar och sätter på kaffebryggaren respektive på eftermiddagen när de kommer hem från jobbet och sätter på tvättmaskinen är det som påverkar elpriset mest.
– Det blir ett högre pris än det raka medelpriset. På sommaren är skillnaden inte så stor, men på vintern kan det röra sig om sex öre per kilowattimme, säger Tommy Johansson, chef för Elpriskollen på Energimarknadsinspektionen.

Det gör i sin tur att effekten blir betydligt större för hushåll med elvärme, där förbrukningen är mycket större under vinterhalvåret, än för de hushåll som har andra uppvärmningssystem och där elförbrukningen är jämnare mellan sommar och vinter.

Konsumentverket har i en rapport om elmarknaden kritiserat elbolagen för att informationen om detta system, som man kallar för volymvägt pris, är otydlig. Men den viktigaste slutsatsen som Konsumentverket gör i sin rapport är att fler kunder borde välja elavtal. Här finns de största vinsterna att göra som konsument. Gör man inget val får man ett så kallat tillsvidareavtal, som är mycket dyrare än de fasta eller rörliga prisavtal som elleverantörerna erbjuder. Totalt är det 25 procent av hushållen som har tillsvidareavtal.
– Vi föreslår att man förbättrar informationen till de konsumentgrupper som har tillsvidareavtal. Med bättre kunskap skulle många fler kunna lämna den här avtalsformen, säger Carl Magnus Berglund, utredare på Konsumentverket.

På frågan om man ska välja ett fast eller rörligt pris beror svaret på hur pass känslig man är för prishöjningar. De rörliga elpriserna har visat sig vara något billigare över tid. Men binder man priset vid rätt tidpunkt kan man tjäna stora pengar, vilket många fick erfara i vintras när priserna sköt i höjden.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om