Kritiserad taxa i färdtjänst drivs igenom

Förslaget om ny taxa för färdtjänsten i Uppsala kommun, som kritiserats av handikapprörelsen och drogs tillbaka efter en dom i länsrätten, är nu åter på väg att införas av politikerna. Håller tidplanen så tas den nya taxan i bruk vid årsskiftet.

Uppsala2008-11-06 17:51
- Vi är oerhört besvikna, mot bakgrund av att vi hade inlett en dialog med kommunen om utformningen av taxan, säger ombudsman Lars Persson vid Handikappföreningarnas samarbetsorgan (HSO) i Uppsala län.
Partierna i kommunens gatu- och trafiknämnd ställer sig återigen bakom förslaget från i våras om ny taxa för de cirka 8400 färdtjänstresenärerna i Uppsala kommun. Det innebär i korthet att avgiften för de vanligaste resorna höjs, samtidigt som ett maxtak införs. Resenärer som åker tillsammans i taxibilen får billigare resor. Den här gången avgörs dock frågan av kommunfullmäktige. När nämnden i september försökte införa den nya taxan överklagades beslutet. Länsrätten konstaterade att taxor ska beslutas av fullmäktige, nämndbeslutet upphävdes och den gamla taxan trädde åter i kraft.

I det läget flaggade nämndledningen för att taxeförslaget skulle omarbetas och delvis förändras, efter kritik mot bland annat fördubblingen av den lägsta avgiften. Men en ändring av taxeförslaget visade sig innebära risk för att kommunen bryter mot upphandlingsreglerna, eftersom förslaget ingick i den nya upphandling som samtidigt genomförts av taxibolagen som kör färdtjänst:
- Kommunens jurister har gjort bedömningen att taxan låg till grund för upphandlingen och att vi därför bör anta den, säger gatu- och trafiknämndens ordförande Anders Westerlind (fp).
Han pekar på att partierna i nämnden är eniga om taxeförslaget:
- Vi vill att det snabbt införs samåkningsfördelar och ett maxtak, säger han.
Målet är nu ett beslut i fullmäktige i december och införande av taxan 1 januari.
HSO har föreslagit en taxa med zonindelning, lägre golv och högkostnadsskydd. Anders Westerlind är inte främmande för delar i förslaget kan bli verklighet när nuvarande avtal med taxibolagen går ut om två år:
- Det ligger nära till hands att vi tittar på ett zonförslag vid nästa upphandling, säger han.

Färdtjänstresenärerna i Uppsala har i höst, som UNT tidigare rapporterat, drabbats av stora problem sedan ett system med magnetkort och nya beställningsrutiner införts. Korten fungerade inte, informationen var obefintlig och väntetiderna i telefonkö blev långa, med kaos som följd. Nu byts korten ut och väntetiderna blir efter hand kortare, enligt kommunens färdtjänstavdelning.
FAKTA

Förslaget till ny taxa i färdtjänsten i Uppsala kommun innebär att den som vill resa ensam i taxibilen får betala mer än den som samåker. Ensamresenären får betala minst 40 kronor. Vid längre resor blir priset 30 procent av taxameterbeloppet men högst 150 kronor. För den som samåker blir lägsta avgiften 20 kronor, som i dag är lägsta pris för alla taxiresor. Vid längre resor blir avgiften 25 procent eller högst 90 kronor för samåkaren.
Den som tar en taxi på gatan får betala hälften av taxameterbeloppet, men lägst 40 kronor.
Effekten blir att långa resor mellan landsbygd och stad blir billigare än i dag, medan korta resor i staden blir dyrare. Samtidigt har taxibolagen höjt sina priser för att täcka högre bränsle- och lönekostnader, med följd att kostnaden för resenärerna och kommunen ökat ytterligare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om