Kritiserat system på väg tillbaka

Uppsala kommun har planer att på nytt införa en beställningscentral för färdtjänsten. Enligt en beräkning kan ny central och samåkning spara mångmiljonbelopp, men handikappförbunden är kritiska.

Uppsala2011-06-17 10:55

– Vi påstår att det inte stämmer. Man har inte tänkt på hur Uppsala ser ut, med en liten innerstad som innebär många korta resor. Då blir det inte billigare att samåka, säger ombudsman Lars Persson vid Handikappföreningarnas samarbetsorgan (HSO) i Uppsala kommun.

Kritiken är inte entydig, pensionärsorganisationerna är överlag positiva till förslaget. Många färdtjänstresenärer har ändå sett planerna på beställningscentral som ett rött skynke i flera år. För tre år sedan skrotades det senaste förslaget när politikerna i sista stund sade nej, efter skarp kritik från resenärsgrupper.

Ett nytt förslag om beställningscentral har nu lagts fram för politikerna i gatu- och trafiknämnden, som ansvarar för färdtjänstens utformning i Uppsala kommun, men inget beslut har ännu fattats. I onsdags skickade nämnden tillbaka förslaget till tjänstemännen för ytterligare utredning. Enligt beräkningar i förslaget kan kommunen spara minst 7,5 miljoner kronor per år på att samordna resorna.
– Vi behöver en bättre beskrivning av alternativet till beställningscentral så att skillnaderna mellan systemen framgår tydligt, säger kommunalrådet Stefan Hanna (C), ordförande för gatu- och trafiknämnden.

Flera skäl finns till motståndet. Erfarenheterna från en tidigare beställningscentral i Uppsalas färdtjänst är knappast lysande. Den lades ned i början av 90-talet efter stora problem att få en fungerande trafik.

System med samåkning och automatisk slingläggning, där flera resenärer färdas i samma fordon enligt en uppgjord färdrutt, är ofta aktuellt i samband med beställningscentral. Syftet är att minska tomkörningen och spara pengar och miljö, men systemet ogillas av många. Svårighet att planera sin resa, sämre komfort, inskränkning av den personliga integriteten och risk för förseningar är några argument mot samåkning.

De som förespråkar systemet pekar i stället på att färdtjänst i själva verket är en form av kollektivtrafik för dem som av olika skäl inte kan åka vanlig buss – och i kollektivtrafiken reser man tillsammans enligt bestämda resvägar.

Är det inte rimligt att hitta nya former och försöka spara även på färdtjänsten?
– I dag finns förstås annan teknik med gps och liknande, men det blir inte kortare resor med slingläggning i Uppsala, bara mer tomkörning, säger Lars Persson vid HSO.

Från pensionärshåll möts förslaget av andra tongångar. Uppsala pensionärsföreningars samarbetsråd (UPS) välkomnar en beställningscentral och pekar på att resenären bara behöver ringa ett och samma telefonnummer i stället för att, som i dag, själv ringa till taxibolagen.
– Det blir enklare för alla resenärer. Alla nödvändiga uppgifter om resenärens behov och önskemål kan läggas in i systemet och syns direkt för den som tar emot samtalet. Vill man inte samåka så kan den uppgiften också läggas in, så att man inte behöver, säger Percy Westerlund, ordförande för UPS.

Färdtjänsten kan också få ett nytt taxesystem, när nuvarande upphandling går ut hösten 2012. Förslaget till politikerna är att införa en avgift som baseras på kilometertaxa i intervaller, vilket anses bli mer rättvist.

Fakta

I dag finns ingen beställningscentral för vanliga färdtjänstresor i Uppsala kommun. Resenären beställer själv sin resa bland de sju taxibolag som har avtal med kommunen och betalar en avgift baserad på taxameterbeloppet. Resterande kostnad betalas av kommunen.

I Uppsala görs årligen cirka 340 000 färdtjänstresor, men bara knappt en procent sker med samåkning. Kommunens kostnad för resorna är cirka 50 miljoner kronor per år. Drygt 7 000 Uppsalabor har rätt till färdtjänst.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om