Kultur ska öka besöksnäringen

Fokusera på besökare med mer än genomsnittligt kulturintresse och god ekonomi, och på marknadsföring av upplevelser knutna till svensk kultur och svensk livsstil.

Stefan Pettersson, marknadschef, och Tiina Mykkänen, vd, för Destination Uppsala.

Stefan Pettersson, marknadschef, och Tiina Mykkänen, vd, för Destination Uppsala.

Foto: Hans E Ericson

Uppsala2012-10-23 17:23

Videon är inte längre tillgänglig

Det är de nya strategier för att få besöksnäringen i Uppsala att öka, helst fördubblas, fram till 2020, som formulerades på tisdagen då 150 personer samlades på Katalin för en uppföljning av vårens Destinationsdag.

Det är marknadsbolaget Destination Uppsala, ägt av bland andra Uppsala kommun och Regionförbundet Uppsala län, som arrangerat de två destinationsdagarna, och på tisdagen presenterades resultaten bland annat av den enkätintervju som gjordes under sommaren.

De kategorier av besökare som kommer till Uppsala fördelas med marknadsföringstermer och engelska beteckningar på DINKs, (dubbel inkomst, inga barn), WHOPs, (aktiva äldre med goda inkomster), aktiva familjer och slutligen affärsresenärer.
– Vår uppfattning är att det är de två första kategorierna som vi nu bör fokusera på för att öka besöksnäringen, sade Tiina Mykkänen, vd för Destination Uppsala, i en paus mellan seminarierna.

Att det är viktigt också att välja vilken bild av Sverige som ska marknadsföras, betonade Åsa Stengel Egrelius från Visit Sweden i sin presentation. För Uppsalas del har Destination Uppsala valt svenska kulturupplevelser som fokusområde, där traditioner och historia kombineras med modern kultur.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om