Kunden: "Jag har blivit grundlurad"

Uppsalabon Nina Ernlund kÀnde sig lurad efter att ha tecknat ett tv-abonnemang men fick ingen hjÀlp frÄn företaget. Nu vill hon varna andra.

Foto: UNT

Uppsala2016-07-13 15:08

I april blev Nina Ernlund uppvaktad av en sÀljare frÄn Viq Tv-team i GrÀnby centrum och tecknade sig för ett tv-abonnemang med Viasat. Vid tillfÀllet var hon bunden till en annan operatör, med avtalstid som löpte ut i november, och fick problem nÀr hon skulle göra operatörsbytet under sommaren.

– Tre gratismĂ„nader frĂ„n Viasat skulle kunna komma igĂ„ng i juli. Jag skulle bara ringa till min gamla operatör och be dem slĂ€ppa tv-signalerna. Men det kunde de inte göra, sĂ€ger Nina Ernlund.

Hon blev hĂ€nvisad tillbaka till Tv-team – men dĂ€r fick hon inte heller nĂ„gon hjĂ€lp. Vid det laget ville hon hĂ€va avtalet eftersom hon upplevde att hon blivit lurad.

– Jag cyklade upp till GrĂ€nby igen men blev otrevligt bemött. Hade det varit ett schysst företag sĂ„ hade de sagt de skulle försöka hjĂ€lpa mig. De har ljugit och det Ă€r förskrĂ€ckligt, sĂ€ger Nina Ernlund upprört.

Nina Ernlund vÀnde sig till Konsument Uppsala och fick hjÀlp att förhandla direkt med Viasat som var beredda att hÀva avtalet. Till sin fördel hade hon handskrivna lappar frÄn Tv-teams sÀljare som motsade det pÄskriva kontraktet. Efter att UNT varit i kontakt med Tv-team angÄende Àrendet sÄ lovar de detsamma.

– Hon har bollats mellan operatörerna men skulle istĂ€llet ha hamnat hos vĂ„r kundservice direkt. DĂ€r har vi gjort fel. Personen hon trĂ€ffade i butiken var lite för ny i sin roll och förstod nog inte problemet. Man ska kunna reklamera i butiken, sĂ€ger Robin Berglund, kommersiellt ansvarig hos Tv-team.

KonsumentrÄdgivarna May Strandberg och Maria Hillver sÀger att klagomÄl mot det aktuella företaget förekommer. Enligt Konsumentverket Àr företagen i telekombranschen de som vÄllar konsumenterna mest problem.

– Nina Ernlund har varit med om en aggressiv försĂ€ljningsmetod och det fenomenet kĂ€nner vi igen, framförallt frĂ„n mobilförsĂ€ljare. MĂ„nga kĂ€nner sig tvingade att skriva pĂ„, först senare förstĂ„r man vad det kommer att kosta. Det bĂ€sta rĂ„det Ă€r att sĂ€ga nej och gĂ„ dĂ€rifrĂ„n, sĂ€ger May Strandberg.

SÀljföretag som Tv-team, som stÄr vid specifika platser i galleriornas gÄngstrÄk, rÀknas som butiker. Det betyder att distansavtalslagen, som ger 14 dagars ÄngerrÀtt, inte gÀller.

– Ett av de absolut största problemen Ă€r att man inte förstĂ„tt att man Ă€r bunden. Man tror att man har rĂ€tt att Ă„ngra sig, men sĂ„ Ă€r det inte, sĂ€ger Maria Hillver.

Enligt Konsument Uppsala Ă€r det oproportionerligt mĂ„nga klagomĂ„l som rör operatörernas sĂ€ljrepresentanter. De rĂ„der en att istĂ€llet vĂ€nda sig till operatörerna direkt. Det Ă€r inte nĂ„got som Robin Berglund hĂ„ller med om.

– Jag tycker att man som konsument ska lyssna pĂ„ de rekommendationer man kan fĂ„ sen ska man sjĂ€lvklart förstĂ„ erbjudandet man fĂ„r. Jag kĂ€nner inte igen att kunder blir missledda av oss, de Ă€r i regel vĂ€ldigt nöjda, och vi Ă€r noga med att de ska fĂ„ hjĂ€lp hela vĂ€gen, sĂ€ger Robin Berglund.

Nina Ernlund Àr lÀttad över att hon kommit ur avtalet men tycker att det Àr viktigt att ta upp hur hon blivit behandlad.

– Det Ă€r inte bara jag som haft det hĂ€r problemet. Det finns sĂ€kert Ă€ldre mĂ€nniskor som sitter med dubbla, felaktiga abonnemang, som blir illa behandlade av företaget de har avtal med och inte vet var de ska vĂ€nda sig. Jag Ă€r tacksam över att konsumentrĂ„dgivarna finns.

SÄ hÀr kan du agera vid problem

Kontakta i första hand ansvarig operatör. Uppmanas du vÀnda dig till ÄterförsÀljaren men inte fÄr hjÀlp, kontakta operatören igen. De Àr ansvariga för tjÀnster de fakturerar för Àven om de sÄlts av ÄterförsÀljare.

Det rekommenderas att klaga skriftligen (till exempel via chatt, e-post, brev) för att kunna bevisa att du klagat. Var tydlig med att du vill reklamera.

Om du fortfarande har problem, kontakta Konsument Uppsala eller konsumentbyrÄn TelekomrÄdgivarna.

KÀlla: TelekomrÄdgivarna

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om