Lådorna går hem hos eleverna
På Ångelstaskolan i Uppsala har arbetet med en uppsättning lådor blivit en av veckans favoriter. Samarbete, problemlösning och respekt är nyckelorden när eleverna öppnar lådlocken.
Alva Rensmo och Frida Carlsson grejar med tekniklådorna.
Foto: Sven-Olof Ahlgren
Alva Rensmo och Frida Carlsson har den här morgonen fått i uppdrag att arbeta med verktygslådan. Det gäller att plocka ut ett verktyg och sedan leta upp samma föremål i en välkänd katalog, fylld med sågar, mejslar, maskiner och prylar.
- Var är den nu då? Vi såg den ju förut, stönar Frida och bläddrar igenom sidorna.
Till slut hittar de hammaren och skriver upp pris och andra uppgifter ur katalogen, innan de går vidare till nästa verktyg i lådan.
Eleverna arbetar med den så kallade Skellefte-tekniken, som används på flera skolor i Uppsala kommun och övriga landet. I korthet går metoden ut på att träna barnens sociala samspel och skapa arbetsro. I små grupper löser eleverna sin uppgift, ofta med inriktning mot teknik och naturkunskap. Max Rubenman och Sakarias Fredriksson försöker få en lampa att lysa med hjälp av en skiss, två batterier och ett par sladdar - en uppgift som fler än de skulle ha svårt att klara på första försöket. Klassföreståndaren Annika Olarsbo står i kanten av klassrummet, håller koll på vad som händer men låter framför allt barnen försöka själva:
- Det är en av tankarna med tekniken, att barnen får tänka ut en lösning och pröva själva. I många fall finns dessutom flera sätt att klara uppgiften. De tränar samarbetsförmågan samtidigt som de lär sig att läsa instruktioner och utföra uppgifterna, berättar hon.
Borta vid bänken lyckas Max och Sakarias få lampan att lysa. Och även om de inte jublar högt över framgången så är lättnaden påtaglig. Nu kan de skriva i sin dokumentationsbok hur de fick allt att funka.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!