Läkemedelsrådgivningen hårt belastad
Trycket har varit hårt den senaste tiden på Läkemedelsrådgivningens två svarscentraler i Uppsala och Kalmar.
Vid 10-tiden på lördagsförmiddagen var väntetiden beräknad till 17 minuter för att få kontakt med Läkemedelsrådgivningen. Inte blev det mycket bättre senare på dagen. Vid 14-tiden på eftermiddagen dröjde det 23 minuter innan den uppringande fick kontakt med personalen.
- Vi har haft ovanligt många samtal, både före och efter jul, bekräftar "Anna", som jobbade på Läkemedelsrådgivningens kontor i Drabanten i Uppsala under lördagen.
Personalen på Läkemedelsrådgivningen skall vara anonym, och det som avhandlas i deras samtal med allmänheten är sekretessbelagt. Men "Anna" berättar ändå för UNT att en hel del samtal rör oroliga förfrågningar om alkohol och dess påverkan på de mediciner man äter - kanske med nyårsaftonens fester i sikte.
- Men många vill förstås också ha allmän rådgivning om sina mediciner eller också beställa läkemedel. Vi får dessutom rätt många samtal från läkare som ringer in sina recept, både under helger och mellandagar. Även om det är mycket som ligger på just nu så var det nästan ändå värre tryck strax innan jul, säger hon.
Den som behöver kontakta Läkemedelsrådgivningen som har öppet dygnet runt, rekommenderas av "Anna" att försöka ringa så tidigt på morgonen som möjligt.
- Det brukar vanligtvis lugna ner sig litegrann med samtalen frampå dagen, även om det inte råkar vara så just i dag, säger hon, innan hon lägger på luren för att ta emot nästa samtal.
Fotnot: Läkemedelsrådgivningen får omkring 6 miljoner samtal om året, och har tel 0771/450 450.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!