Landstingets eget jetplan ständigt redo

Uppsala är det enda landsting i Sverige som har tillgång till ett eget jetplan för sjuktransporter. Akademiska sjukhuset betalar 28 000 kronor i timmen för att använda planet. Men om satsningen är lönsam vet ingen.

Björn A Svensson tror att planet blir lönsamt.

Björn A Svensson tror att planet blir lönsamt.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2010-06-22 07:05

Sedan september 2009 kan landstinget flyga ut över världen i ett eget flygplan, något som är okänt för de flesta i länet.

I en hangar vid Ärna flygplats strax norr om Uppsala står en Lear Jet 45 med texten Uppsala University Hospital på sidorna. Planet används bland annat för att transportera patienter från andra delar av Sverige eller från övriga världen till vård vid Akademiska sjukhuset. En sjuksköterska och två piloter är ständigt stand by på Ärna, redo att rycka ut när som helst. Många andra landsting har valt en annan lösning och köper in sina flygtransporter från ett privat företag.
– Nackdelen är att det företagets flygplan ibland är upptaget. Genom att vi disponerar ett eget plan riskerar vi inte att tvingas ställa in transporter, framhåller Björn Svensson, chef för den luftburna intensivvården vid Akademiska sjukhuset, UAS.

Sjukhuset har även en egen ambulanshelikopter, räcker inte det?
– Under vinterhalvåret händer det ofta att helikoptern inte kan lyfta på grund av svåra väderförhållanden. Dessutom är planet att föredra vid längre transporter, uppger Björn Svensson.

Akademiska säljer vård för totalt 1,6 miljarder kronor per år till en rad landsting och länder. Sjukhusets mål är att behålla positionen som Sveriges största säljare av sjukvård och flygplanet ses som en viktig pusselbit i den strategin. Jetplanet kan till exempel ingå som en del i paketlösningen när en patient ska föras hit för vård vid Akademiska. Frågan är om satsningen är lönsam. Enligt avtalet måste UAS använda planet minst 300 timmar per år. Timpriset är 28 000 kronor plus bränsle. Det innebär en kostnad på 8,4 miljoner kronor oavsett om planet används alla 300 timmarna eller ej.

Under årets fyra första månader var planet i luften 72 timmar. Om planet utnyttjas i motsvarande grad under resten av 2010 skulle det innebära att det används 216 av de 300 timmar som UAS betalar för och om det hela kommer att gå runt det här första verksamhetsåret är för tidigt att säga. Björn Svensson menar att man inte ska stirra sig blind på kostnaderna för själva flygplanet. Han betraktar det som enbart en servicefunktion, en slags flygande ambulans, som transporterar hit patienter vars vårdkostnader genererar stora intäkter för UAS.
– Vi har till exempel avtalat med Försvarsmakten att hämta hem all militär personal som skadas utomlands. De personerna ska enligt avtalet vårdas vid Akademiska. Ett sådant fall gäller en soldat som planet hämtade hem i Afghanistan i november i fjol. Det innebar en intäkt på 652 000 kronor för transporten, men framför allt miljontals kronor för sjukhusvården, säger Björn Svensson.

Han är övertygad om att planet på sikt blir en god affär för skattebetalarna.
– Vi är oerhört beroende av externa intäkter. Utan dem kommer tusentals personer på Akademiska att bli av med jobbet.
Planet är underutnyttjat i dag men Björn Svensson tror att Akademiska kommer att ta marknadsandelar på sikt.
– I och med att det blir känt att vi har det här planet kommer vi att utföra fler transporter åt bland annat andra landsting. Framtiden för flygplanet ser ljus ut på sikt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om