Landstingets flygresor hotar miljömålen

De anställdas flygresor hotar landstingets miljömål. Både flygandet och koldioxidutsläppen har ökat med nära 20 procent de senaste två åren, trots att en ny resepolicy införts.

Uppsala2009-04-08 08:00
Problemet är inte nytt. Under 2006 ökade flygresorna med över 35 procent under första halvåret när målet var en minskning med fem procent. Sedan dess har det alltså fortsatt. Miljöredovisningen för 2008 visar att flyget vida överstiger tåget i popularitet när det gäller tjänsteresor - 72 mil per årsarbetare mot 28 mil för tåget. Det har gjort att koldioxidutsläppen från tjänsteresor ökat med 6,5 kilo per årsarbetare sedan 2007. För att nå landstingets miljömål, en minskning av utsläppen med tio procent till 2010, är det "avgörande" att minska tjänsteresorna med flyg.
- Vi har minskat våra totala utsläpp med tre procent hittills. Men just flyget är en svår nöt att knäcka. Om någon ska åka till Malmö eller Göteborg på konferens måste han eller hon ofta stanna över natten om de inte ska flyga. Men flygresorna ger stora miljöutsläpp, säger miljöchef Lars-Erik Roxin.

Landstinget har en resepolicy som innebär att de anställda i första hand ska ta tåget om resan sker inom en radie på femtio mil från Uppsala. Många väljer dock flyget ändå. Siffror från landstingets miljöenhet visar att de flesta divisioner väljer att ta flyg framför tåg när de ska till Malmö och Göteborg dit många resor går.
Landstingsrådet Johan Edstav (MP) var kritisk till policyn redan när den infördes 2006 och är än mer kritisk i dag.
- De flesta resor som görs är inrikes och de minskar inte. Det beror på att de som reser själva kan avgöra om de ska ta tåg eller flyg. Jag anser att man inte ska få ta flyget utan att få klartecken från sin chef för det. Det här är en stor brist. Man behöver inte flyga till Malmö och Göteborg, säger han.

Landstingsrådet Arne Sandemo (M) tar inte lika hårt på siffrorna. Han anser att flygresandet visar att landstinget har eftertraktade medarbetare som många vill engagera som föredragshållare och konsulter.
- Det är en uppsida på resandet. Man måste också ta in en tidsaspekt. Om det är en avsevärd tidsvinst att ta flyget så måste man kunna göra det. Men det måste alltid vägas mot miljökraven, säger han.
Han anser att reglerna för resor är tydliga, men att de måste följas bättre.
- Som helhet är jag ändå ganska nöjd. Situationen är inte alarmerande och vi håller på att ta fram ett nytt miljöprogram för tiden efter 2010, säger Arne Sandemo.

Lars-Erik Roxin tror att landstinget måste jobba mer med video- och telekonferenser för att minska resandet.
- Vi ska starta ett projekt och börja jobba med det. Hur lyckosamt det blir vet jag inte, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om