Andelen skuldsatta invånare registrerade hos Kronofogden i Tierp är 5,1 procent och i Håbo 3,4 procent. I Uppsala kommun där andelen skuldsatta är 2,6 procent, var väntetiden för att få en tid för rådgivning sex veckor 2012. Nu är den längre:
– Det var en 15-procentig ökning av antalet personer som sökte rådgivning förra året, och nu är väntetiden här uppe i tolv veckor. Jag befarar att det kommer att förbli så, säger Agneta Wiman Marklund, enhetschef för de fem personer som arbetar med budget- och skuldrådgivning i Uppsala kommun.
Enhetens fem anställda delar omräknat i tid på fyra heltidstjänster.
– Att fler vänder sig till oss beror på att allt flera vet att vi finns och ger råd även innan Kronofogden blir inblandad. Vi arbetar också mycket förebyggande, bland annat i gymnasieskolorna, säger Agneta Wiman Marklund.
I genomsnitt erbjöds Sveriges invånare budget- och skuldrådgivning 3,2 minuter per person. Där ligger Uppsala län lite bättre, med 3,6 minuter per person. Bäst i länet är Heby kommun med sju minuter per invånare, sämst Älvkarleby med 0,7 minuter.
Ansökningarna om skuldsanering till Kronofogden totalt ökade med sju procent 2012 jämfört med 2011. Andelen skuldsatta som registrerats av Kronofogden är 3,6 procent i riket och 3,7 procent i Uppsala län.
Även där är skillnaden stor mellan kommunerna, från 5,1 procent av invånarna i Tierp till 2,3 procent i Knivsta.
Den stora andelen skuldsatta är också Kerstin Olssons, budget- och skuldrådgivare på heltid i Tierps kommun, förklaring till den långa väntetiden för den som behöver boka en tid med henne:
– Det är tyvärr många här som får det jobbigt med ekonomin i samband med livskriser, en skilsmässa där hus sålts med underskott, arbetslöshet eller sjukdom, säger Kerstin Olsson.
Förutom rådgivning till enskilda arbetar hon också med allmän rådgivning i samarbetsprojekt som Tierpsmodellen och med ungdomsgrupper i samverkan med Arbetsförmedlingen.
I Heby som har två månaders väntetid och 4,8 procent av invånarna noterade hos Kronofogden, förklarar Nils-Ove Lindblom som tillträdde deltidstjänsten som budget- och skuldrådgivare vid årsskiftet, den långa väntan med en anhopning av ärenden:
– Tjänsten var vakant under de sista månaderna av 2012, men jag har börjat komma i kapp, så det är bättre nu än Konsumentverkets siffror visar.