Satsar miljoner på att kapa köerna till 1177

Har du också hamnat i timslång telefonkö till 1177? Vårdens rådgivning är stundtals hårt belastad. Nu vill regionstyret anställa fler sjuksköterskor för att kapa topparna.

Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande i Uppsala, berättar att styret vill satsa tre miljoner för att kunna kapa telefonköerna till 1177.

Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande i Uppsala, berättar att styret vill satsa tre miljoner för att kunna kapa telefonköerna till 1177.

Foto: Catrin Pihl

Uppsala2025-04-15 05:00

Nyheten i korthet

  • Regionstyret i Uppsala planerar att anställa fler sjuksköterskor för att minska telefonköerna till vårdens rådgivningsnummer 1177.
  • Tre miljoner kronor har avsatts i den kommande budgeten för att öka bemanningen och förhoppningen är att jämna ut topparna under högtryckstider.
  • Målet med satsningen är att pressa ner medelväntetiden till max 20 minuter, även under högsta tryck, vilket skulle gynna patienterna och fördela vårdbehovet mer effektivt.

Regionstyrets fyra partier, S, V, MP och C, viker tre miljoner kronor i den kommande budgeten för att öka bemanningen hos rådgivningen 1177. Förhoppningen är att man ska jämna ut topparna de tider då trycket på 1177 är som störst.

Under ett år får 1177 ta emot runt 180 000 samtal i länet. Medelväntetiden varierar mycket. Kortast väntetid är det en torsdag på natten mellan 04 och 05, då handlar det om 3 minuter och 43 sekunder i snitt.

Högre tryck är det till exempel på söndagar mellan 12 och 13. Då är väntetiden i genomsnitt i stället 34 minuter och 30 sekunder. Vid influensasäsong kan Uppsalaborna få köa extra länge och väntetider på över en timme är inte ovanligt.

Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande i Uppsala, berättar att styret vill satsa tre miljoner för att kunna kapa telefonköerna till 1177.
Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande i Uppsala, berättar att styret vill satsa tre miljoner för att kunna kapa telefonköerna till 1177.

Vad är målet för miljonsatsningen?

– Vi tror att den här satsningen ska pressa ner medelväntetiden så att den aldrig ska överstiga 20 minuter när trycket på 1177 är som högst, säger Helena Proos (S), regionstyrelsens ordförande.

20 minuter låter ändå som lång tid i telefonkö när man är sjuk. Räcker det?

– Klart att vi skulle vilja att det blev ännu kortare köer, och fem minuter är ett mål som jag tycker vi borde sträva mot. Men det kräver betydligt mer resurser än vi har nu med tanke på det ekonomiska läget, säger Helena Proos.

Hon menar att det är viktigt att bibehålla en hög kvalitet i samtalen även när trycket är som högst. Men lyfter också att kortare väntetider inte bara gagnar patienterna. Det kan också fördela vårdbehovet bättre så att inte för många sjuka belastar akutmottagningen i onödan.

Fredrik Settergren välkomnar regionens satsning på 1177.
Fredrik Settergren välkomnar regionens satsning på 1177.

Fredrik Settergren är verksamhetsområdeschef och har bland annat ansvar för 1177. Han välkomnar satsningen och räknar med att tre miljoner kronor kan räcka till ytterligare tre heltidssjuksköterskor. 

– I dag har vi runt 33 heltider, som motsvaras av cirka 40 personer och utöver det finns timanställda att ta in vid behov.

Han tror inte att det kommer bli svårt att rekrytera de nya sjuksköterskorna.

Väntetiden när man ringer till 1177 ska kortas. Tre miljoner skjuts till i budgeten. Det räcker till tre nya heltidstjänster.
Väntetiden när man ringer till 1177 ska kortas. Tre miljoner skjuts till i budgeten. Det räcker till tre nya heltidstjänster.

– Att svara i 1177-telefonen är ett populärt uppdrag, där man delvis kan jobba hemifrån. Vi är naturligtvis måna om att anställa rätt personer. Man ska ha erfarenhet förstås och förmåga att ta sig an människor som är oroliga, säger han.

Region Uppsala ligger inte sämst till i landet vad gäller väntetider, utan hamnar någonstans i mitten. Allra kortast telefonkö har Region Gotland. Längst får man vänta i Jönköping.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!