LÀrartÀtheten fortsÀtter minska

LÀrartÀtheten fortsÀtter att minska i Uppsalas kommunala gymnasieskolor. Uppsala ligger under riksgenomsnittet, och det finns ingen direkt vÀndning i sikte.

Ric Sims undervisar klass IB 2A pÄ Katedralskolan.

Ric Sims undervisar klass IB 2A pÄ Katedralskolan.

Foto: Pernilla Sjöholm

Uppsala2007-05-15 00:01
- De som fÄr betala för minskad lÀrartÀthet Àr de svagaste eleverna, de som behöver mest hjÀlp, sÀger Torbjörn Carlsson, lÀrare i matematik och fysik pÄ Katedralskolan.

Av Uppsala kommuns "kvalitetsredovisning för gymnasieskolan 2006" framgÄr att lÀrartÀtheten fortsÀtter att minska. I snitt gÄr det i Uppsala 7,7 lÀrare pÄ 100 elever, att jÀmföra med 8,1 i hela landet. Av Uppsalaskolorna Àr lÀrartÀtheten allra lÀgst pÄ Rosendalsgymnasiet (5,5 lÀrare per 100 elever) och Katedralskolan (6,4 lÀrare per 100 elever).
- Vi kommer att tvingas minska lÀrartÀtheten ytterligare det hÀr Äret, sÀger Gunnar Salomonson, rektor pÄ Katedralskolan, och fortsÀtter:
- I en medarbetarenkÀt som vi nyss gjorde gör mÄnga lÀrare uttryck för vÀldigt hög stress i arbetet. Det Àr en lÄngsiktig trend att lÀrarnas arbetsbörda har ökat under en lÄng följd av Är. LÀrarna gör mer och mer ideellt arbete, sÀger Gunnar Salomonson.

Torbjörn Carlsson, lÀrare och fackligt ombud pÄ Katedralskolan:
- Jobbar man med levande mÀnniskor sÄ vill man alltid göra det bÀsta. Resultatet blir att man nÀstan gör ideellt arbete.
Högst lÀrartÀthet bland Uppsalas kommunala gymnasieskolor finns pÄ JÀllaskolan. Under hösten 2006 fanns dÀr 11,6 lÀrare per 100 elever. Men naturbruksutbildningarna pÄ JÀllaskolan Àr mer resurskrÀvande Àn mer teoretiskt inriktade gymnasieskolor. Och Àven pÄ JÀllaskolan Àr trenden negativ nÀr det gÀller lÀrartÀtheten.

- Det hÀr Äret kanske siffran blir 10,6. VÄr största oro Àr för sÀkerhetsfrÄgorna. Jobbar man med motorsÄg, kring hÀstar eller kör skogsmaskin sÄ kan det inte vara för mÄnga elever. Riskerna i undervisningen ökar med fÀrre lÀrare, och det kÀnner vi oro för, sÀger Hans Johansson, rektor pÄ JÀllaskolan.

Mohamad Hassan, (fp), ordförande i kommunens utbildnings- och arbetsmarknadsnÀmnd:
- Det Àr klart att man inte Àr nöjd nÀr lÀrartÀtheten gÄr ner, och det mÄste vi ta itu med. Men det ska sÀgas att det hÀr Àr siffror som kommer frÄn förra Äret, innan vÄr mandatperiod. SÄ det hÀr Àr siffror som vi har Àrvt.
Men flera rektorer rÀknar med att lÀrartÀtheten fortsÀtter att minska i Är?
- Det Àr sant. Det Àr ett tufft Är i Är, och Àven nÀsta Är, sÀger Mohamed Hassan.

5,5 lÀrare pÄ 100 elever lÄter lite. Var gÄr grÀnsen för vad som Àr acceptabelt?
- Jag tycker inte att man ska fastna i de hÀr siffrorna, för de sÀger inte alltid sÄ mycket. PÄ Rosendalsgymnasiet har man till exempel en hel del seminarieliknande undervisning och dÄ behövs det inte sÄ mÄnga lÀrare. SÄ jag kan inte sÀga att sÄ hÀr mÄnga lÀrare ska det vara, punkt slut.

MÄlen för gymnasieskolan i Uppsala Àr, enligt Mohamad Hassan, att man 2010 ska tillhöra de frÀmsta kommunerna i landet nÀr det gÀller skolresultat. Den mÄlsÀttningen rimmar aningen illa med den minskande lÀrartÀtheten. Men Mohamad Hassan sÀger att man bland annat ska se över de höga lokalkostnaderna för gymnasieskolan, för att dÀrigenom frigöra pengar som kan satsas pÄ personal.
- Lokalerna kostar nu 160 miljoner per Är, och jag tror lÀtt att man kan spara 10 procent dÀr.
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om