Större delen av Lasse Adolfssons yrkesliv har bestått av att sälja en specifik typ av tryckpress. Namnet på denna tryckpress är Rapida. 1995 kläckte han därför idén att skaffa en registreringsskylt med tryckpressens namn.
– Det var ett bra sätt att göra reklam för det jag sålde. Jag blev ju förknippad med Rapida på det sättet. Det var en marknadsföringsgrej som var hyfsat billig, säger Lasse Adolfsson.
Som säljare har det blivit många mil på vägarna i framför allt Sverige och Finland. Trots att han genom åren bytt bil över tio gånger har Rapida-skylten hängt med som en ständig följeslagare. Och den har bidragit till fina minnen. Bland annat minns Lasse Adolfsson när han besökte en fabrik i Dresden som tillverkade tryckpressen Rapida.
– När de på fabriken fick se skylten blev de ju överlyckliga. Då körde vi in bilen och ställde den bredvid en tryckpress och fotade. Den bilden kom med i en branschtidning.
Har du knutit några emotionella band till skylten med tanke på att du haft den så länge?
– Det är ju lite kul. Det är ju många som frågat om skylten och många som känner igen den. Så det har ju varit kul ända fram till april.
För i april tog nämligen det roliga slut. Lasse Adolfsson fick då ett brev från Transportstyrelsen där de meddelade att han inte längre fick ha "RAPIDA" som registreringsskylt.
Transportstyrelsen motiverade sitt beslut med att en av myndighetens kriterier är att ge avslag för ord som anspelar på fart. De fortsatte med att skriva att en skylt "inte får utformas så att den kan bedömas medföra olägenhet eller väcka anstöt". Slutligen meddelade Transportstyrelsen att beslutet inte fick överklagas.
– Jag tycker det är överförmynderi, säger Lasse Adolfsson.
Framför allt provoceras Lasse Adolfsson av att beslutet inte får överklagas.
– Det är inte demokratiskt. Vi lever ju i ett demokratiskt land där alla myndighetsbeslut måste kunna få en rättslig prövning. Sedan är ju det här en bagatell. Men rent principiellt så är det här inte bra, säger han.
Daniel Augustini arbetar som utredare på Transportstyrelsen. Han har inte personligen fattat beslutet att stoppa Lasse Adolfssons skylt – men meddelar att Transportstyrelsen står fast vid sitt resonemang.
– Det finns vissa typer av antydningar som vi inte tycker är de mest lämpliga att ha i trafiken, till exempel antydningar till att köra snabbt. Att köra snabbt är inget vi som myndighet uppmuntrar. Sedan förstår jag att vissa tycker besluten är tvivelaktiga, säger han.
Namnet kommer från en tryckpress och han har haft skylten i 30 år. Vad har förändrats i er bedömning?
– Det skulle kunna vara så att det är något man vägt in i beslutet tidigare. Men skulle du säga "rapida" till gemene man så tror jag de flesta skulle tänka på det engelska ordet "rapid", och inte på tryckpressar.
Daniel Augustini förklarar att beslut om just registreringsskyltar inte är överklagningsbara. Rent formellt så går det att skicka in en överklagan till Transportstyrelsen som i så fall skickar vidare det till domstolen – men utfallet blir sannolikt att domstolen inte prövar frågan.
– Det är ingen mänsklig rättighet att ha en personlig skylt, utan det ligger ganska mycket på oss att avgöra utifrån det regelverk vi har. Huvudfrågan är om det påverkar förmågan att framföra bilen, säger Daniel Augustini.