Lättare att nå vårdcentraler per telefon
Det har blivit betydligt lättare att nå en vårdcentral via telefon. Nya mätningar visar att vårdcentralerna i Uppsala län klarade att ta emot 90 procent av samtalen i september.
- Vi har bland annat krävt att vårdcentralerna ska slopa sina telefontider och ta emot patienter under hela dagen. De ska inte ha stängt för lunch, säger landstingsrådet Ismail Kamil.
Ett annat krav var att vårdcentralerna ska ta emot i genomsnitt 80 procent av patientsamtalen. I annat fall förlorar de fyra miljoner kronor av sina medel. Det har givit resultat. Sju vårdcentraler tar i dag emot samtliga telefonsamtal.
I nästa års vårdöverenskommelse som klubbades av hälso- och sjukvårdsnämnden på måndagen höjer politikerna kraven till 85 procents tillgänglighet när det gäller telefontid. Vårdcentralerna ska dessutom kunna ta emot samtliga patientbesök inom sju dagar. Klarar de inte de två kraven så kan de förlora upp till åtta miljoner kronor.
FAKTA
Så bra var ett urval vårdcentraler på att svara i telefon i september. 100 procent = alla samtal besvarade.
100 procent: Eriksberg, Gimo, Kungsgärdet, Luthagen, Storvreta, Sävja, Österbybruk.
98 procent: Husläkarcentrum, Samariterhemmet.
96-91 procent: Gottsunda, Enköping, Fålhagen, Årsta, Liljefors torg
89-77 procent: Svartbäcken, Nyby, Knivsta, Vaksala
74 procent: Bålsta, Flogsta
Medelvärde: 90 procent
Så bra var ett urval vårdcentraler på att svara i telefon i september. 100 procent = alla samtal besvarade.
100 procent: Eriksberg, Gimo, Kungsgärdet, Luthagen, Storvreta, Sävja, Österbybruk.
98 procent: Husläkarcentrum, Samariterhemmet.
96-91 procent: Gottsunda, Enköping, Fålhagen, Årsta, Liljefors torg
89-77 procent: Svartbäcken, Nyby, Knivsta, Vaksala
74 procent: Bålsta, Flogsta
Medelvärde: 90 procent
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!