Lättnad, men än är faran inte över

På Saab Experten, en av Saabs märkesverkstäder i Uppsala, har man hittills varit förskonade från effekterna av turbulensen kring Saab. Men om några år kommer det kraftiga försäljningstappet att visa sig också på servicemarknaden, även om affären mellan Spyker och GM nu är klar.

saab experten Lars Fältman

saab experten Lars Fältman

Foto: Rolf Hamilton

Uppsala2010-01-28 06:00
- Förtroendet för märket är knäckt. Och det kommer att ta några år innan folk tror att det kommer att funka med Spyker, säger Lars Fältman på Saab Experten.
Än så länge har man dock inte märkt av några negativa effekter av turerna kring GM:s försäljning av Saab.
- Det har funnits gott om begagnade Saab-bilar ute på marknaden. Det man har kunnat märka är att det stundtals har varit svårt att få tag på reservdelar. Jag tror att Saab har betalat underleverantörerna dåligt, och de har inte velat hålla tillverkningen av reservdelar uppe när de varit osäkra på om de skulle få betalt eller inte, säger Lars Fältman.

Även om många som är beroende av Saab nu är lättade är det för tidigt att blåsa faran över, tycker Lars Fältman. Det kommer att ta några år innan man ser om det kommer att bära sig. De stora motgångarna för Saab började redan med motorproblemen för 9-5-modellen mellan 1999 och 2004. Sedan kom finanskrisen med ett nytt slag.
- De fixar inte att vända det här med en gång. En fördel med Spyker är dock att det är ett mindre företag med kortare beslutsvägar. GM har varit otroligt tungrott. Jag misstänker också att GM har lagt en del utvecklingskostnader för andra märken på Saab eftersom de ville göra sig av med det. De har använt Saab som soptipp inom koncernen, säger han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om