Ledningen ser allvarligt på kritiken
- Jag ser allvarligt på patienternas anmälningar och vi har tagit fram en handlingsplan för att förbättra situationen. Det säger Ingrid Sahlin, tf chef för landstingets allmänpsykiatri.
Personalen kommer att ges handledning som bland annat ska gå ut på att lära dem att "sätta gränser med värme" som hon uttrycker saken.
Här är ytterligare några åtgärder:
* Personal har under 2007 utbildats i bemötande.
* Nya scheman reglerar när personalen ska promenera eller fika med patienterna.
*Antalet kontaktpersoner har utökats från en till två per patient.
* Patienter ska få svara på enkäter om vården vid avdelningen.
* En anställd som ansetts olämplig har omplacerats under 2006.
* Samarbetet med patientföreningar ska utökas.
Ingrid Sahlin framhåller att det rör sig om en patientgrupp med tung problematik som kan vara svår att hantera.
- Det gör att det finns risk för känslomässig utarmning bland personalen. Dessutom är det en stor avdelning och det är svårt att få tid för alla patienter men många vill ha hjälp direkt.
- Anmälningarna har en röd tråd med upplevelse av avståndstagande och känslan av att ingen bryr sig. Men patienten kan i sin akuta kris ha tolkat personalens agerande mer negativt än vad som var menat. Det här kräver mycket av personalen i form av tålamod och gränssättande.
Enligt Ingrid Sahlin har de flesta av avdelningens patienter varit nöjda med vården.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!