- De mindre bilarna kommer runt på trånga gator och nere i garage, sedan åker de och tömmer soporna i en stor sopbil, säger Rolf Eriksson.
Vinsterna finns i miljö och framkomlighet, och även i arbetsmiljön för sopåkarna. Men det kan bli dyrare vilket gör att kommunerna måste lägga in kraven på mindre bilar vid upphandlingarna.
- Ska man få få en bättre miljö så får man betala lite för det också, säger Rolf Eriksson.
- Än så länge har det varit lite trögt. Och det är först nu som entreprenörerna börjar vakna till.
De signaler han har fått är att det många gånger finns ett stort missnöje när de stora sopbilarna ska ta sig in på trånga gator. Och den mindre modellen skulle skapa en mycket smidigare logistik när de större sopbilarna inte behöver ta sig fram ända till soprummen. Dessutom kan de mindre lastbilarna ta sig ner i garagen så att sopgubbarna slipper släpa kärlen ut på gatan. Dessutom går det att få bilen med gasdrift, om man vill.
I dag har många utbyggd källsortering i nära anslutning till bostaden. Men enligt Rolf Eriksson ska det inte vara något problem att anpassa bilarna för olika sorters fraktioner.
Hittills har EFAB lyckats teckna kontrakt för tre stycken som ska levereras fram till sommaren. En bil levereras till Stockholm i dagarna och två bilar ska till Göteborg vid midsommar.
EFABs huvudsakliga produkt är lastbilspåbyggnader. De små sopbilarna köps dock in färdiga från Italien och EFAB blir generalagent i Sverige för dem.
- Man ska köpa det som redan finns. Det skulle bli alldeles för dyrt för oss att bygga dem här i så små serier när det finns dem i Europa som kanske gör 1 000 stycken om året. I stället tar vi hand om försäljning och service, säger Rolf Eriksson.