Livskunskap på schemat
De får lära sig hantera stress på lektionstid. Och att utmana sig själva. Följ med till årskurs två på gymnasieskolan GUC i Uppsala och en lektion i livskunskap.
Anna Nygren är lärare i livskunskap.
Foto: Hans E Ericson
Det blir genast knäpptyst. Alla tar sina pennor och sätter sig att skriva. De verkar ha gjort läxan.
Tio minuter skrivtid får de på sig innan redovisningen.
- Jag hatar att åka hiss, men gjorde det ändå. Min pojkvän stod och väntade två trappor upp, säger Isabell Siewert Grahn.
- Jag gillar inte att flyga, men jag flög segelflygplan och fick styra, säger Ronja Rådahl och erkänner att hon blundade ibland.
Efteråt är de överens om att det var en skön känsla att övervinna sig själv och sin rädsla. Och just att reflektera över uppgifterna är en viktig del i undervisningen precis som att alla ska få komma till tals.
- Jag har fobi för att äta rosa kött, men var hos en kompis på middag och gjorde det ändå. Efteråt fick jag ont i magen av känslan men just att ha gjort det kändes bra ändå. Men jag kommer inte att göra om det, säger Hanna Edelryd.
Dagens nästa uppgift kallas Lappen och är en suggestionsövning som kan ge djupavslappning. Varje elev får var sin tom vit pappersbit. På den ska de skriva om något som de vill få bort ur sitt liv. Det kan handla om smärta i benet, något de sagt som de ångrar, en känsla som de bär inom sig eller en tanke som plågar dem.
- Det är bara ni själva som kommer att se lappen, förklarar Anna Nygren, deras lärare i livskunskap.
- När ni skrivit klart, börjar ni vika och vika och vika tills det inte går längre. Ni lägger lappen i ena handen och hittar en skön ställning att sitta i. Ta gärna något kuddliknande att vila huvudet i.
En del sjunker ner så bekvämt det går i de hårda stolarna, andra lägger sig med huvudet på bänken.
Anna Nygren fortsätter:
- Blunda. Ta ett djupt andetag. Håll andan. Och andas ut. Känn att du slappnar av i ansiktet, hur du får ett mellanrum mellan käkarna. Andas in. Känn hur kroppen sjunker ihop. Tankarna bli genomskinliga, som moln som du kan passera. När du hör ljudet av ventilationen och klicket från kameran sjunker du ännu djupare in i avslappning.
Till en början pratar Anna Nygren med suggestiv röst om innehållet på lappen. Efter ett tag ber hon eleverna att förställa sig känslan som hör ihop med lappen och sedan skjuta i väg den rätt ut i världsalltet.
Några kastar lappen hårt, de flesta släpper den ljudlöst på golvet.
Efter det förändras instruktionerna.
-Föreställ er påvens hatt. Se dig själv med påvens hatt på huvudet, säger Anna Nygren, för att leda in tankarna på något annat.
Sen ber hon eleverna föreställa sig något som har gjort dem glada, en person eller en plats, och uppmanar dem att låta den positiva känslan fylla ut hela kroppen.
Förutom hennes röst är det tyst i klassrummet. Anna Nygren väcker eleverna genom att räkna till tio. Hon plockar upp lapparna från golvet och slänger dem i papperskorgen.
- Man känner sig mer avslappnad och gladare efter lappen-övningen. Genom livskunskapen har jag lärt mig se på mig själv och problemen i livet på ett annat sätt. Nu kan jag ta dagen mer som den kommer, säger Isabell Siewert Grahn.
Tanken bakom övningen med lappen är att lära eleverna att de kan vända sina negativa tankarna till något positivt.
- Mitt humör har förändrats i och med livskunskapen. Jag var ganska lättirriterad förut, men nu försöker jag ta fram det positiva i stället för att fastna i det negativa, säger Martina Hällström.
Överlag är eleverna väldigt positiva till ämnet livskunskap. De tycker att det borde vara obligatoriskt på gymnasiet.
- Livskunskapen var inte som jag trodde, den var mycket bättre, säger Rebecca Lundquist.
- Jag hade just flyttat hemifrån och mitt liv var rätt kaosigt, men inte nu längre. Nu är jag mycket mera strukturerad, säger Fanny Lindberg.
- Jag har fått ett större lugn och kan hantera mig själv bättre när jag blir stressad. Numera tänker jag inte på nästa vecka i förväg och blir inte så uppjagad om jag riskerar att få ett IG i något ämne utan försöker hitta på en lösning om det skulle bli så.
Stresshantering är ett av de teman som ingår i livskunskapen. Något som borde passa gymnasielever. I den senaste undersökningen, Liv & hälsa ung 2009, som gjorts i Uppsala län uppger nästan sex av tio flickor i årskurs två på gymnasiet att de upplever mer eller mindre ständig stress.
- Jag har blivit mindre stressad och sover bättre. Numera stänger jag alltid av mobilen när jag ska sova och har ett öppet fönster för att få det svalare i rummet, då sover jag bättre, säger Hanna Edelryd.
Vikten av att sova ordentligt är en annan sak de fått lära sig. Och det paradoxala med att ha mobiltelefonen påslagen under natten. Dels får kroppen budskapet att sova, dels att vara tillgänglig, det senare gör att djupsömnen, som behövs för återhämtning, uteblir.
Livskunskap kan verka flummig, men när Anna Nygren förklarar sitt upplägg, låter det fyllt av struktur. I början av kursen får eleverna baskunskap om kroppens biologi och vilken roll den spelar för hur de mår. De får lära sig hur hjärnan och nervsystemet fungerar och att trigga i gång sina må-bra-hormoner.
Men också att bra vanor lätt blir till ovanor.
- Det som började som en bra strategi, som att skjuta upp en hemläxa för att hinna läsa till ett prov, kan lätt förvandlas till en ovana - att man alltid skjuter upp uppgiften, säger Anna Nygren, som alltid tar till vardagsnära exempel för att eleverna ska känna igen sig.
Hon lär eleverna att det går att bryta gamla strategier och vad som händer i hjärnan när man gör det. Tanken är också att det är lättare att förändra sitt beteende om man förstår vad som händer i kroppen.
- Den här kursen är kort och det är inte jag som ska tala om för dem hur de ska leva. Men jag kan ge dem verktyg genom att lära dem att de själva kan tänka på ett annat sätt, säger Anna Nygren.
Att elevernas egna val faktiskt påverkar deras egen välbefinnande är hon övertygad om. Men Anna Nygren är noga med att poängtera att alla människor inte alltid har möjlighet att göra de bästa valen. Ibland kan omständigheterna vara för svåra.
FAKTA
Livskunskapen är ett av eleverna individuella val. Alltså inget kärnämne. Kursen ska ge eleverna kunskap om livet och hur människan fungerar. Undervisningen består av teori och praktiska övningar som till exempel rollspel och gruppdiskussioner. Dessutom skriver eleverna varsin loggbok med reflexioner över de saker som tas upp på kursen och hur det påverkat den personliga utvecklingen liksom gruppens utveckling.
Betyg sätts efter betygskriterier för godkänd, väl godkänd och mycket väl godkänd.
Kursen ger 50 poäng, vilket motsvarar 50 lektionstimmar.
Några av målen för livskunskapen som eleven ska ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall:
* ha ökat sin självkännedom
* ha utvecklat sin förmåga att se saker från andras utgångspunkt, förstå hur andra ha det, visa omtanke och respekt för andras åsikter och känslor
* Ha ökat sin självtillit och lärt sig hävda sina egna ståndpunkter och rättigheter på ett positivt sätt, ha utvecklat sin förmåga att ta initiativ och kunna motstå grupptryck.
* kunna reflektera och argumentera kring existentiella och etiska frågor
* ha ökat sin samarbetsförmåga.
Livskunskapen är ett av eleverna individuella val. Alltså inget kärnämne. Kursen ska ge eleverna kunskap om livet och hur människan fungerar. Undervisningen består av teori och praktiska övningar som till exempel rollspel och gruppdiskussioner. Dessutom skriver eleverna varsin loggbok med reflexioner över de saker som tas upp på kursen och hur det påverkat den personliga utvecklingen liksom gruppens utveckling.
Betyg sätts efter betygskriterier för godkänd, väl godkänd och mycket väl godkänd.
Kursen ger 50 poäng, vilket motsvarar 50 lektionstimmar.
Några av målen för livskunskapen som eleven ska ha uppnått efter avslutad kurs
Eleven skall:
* ha ökat sin självkännedom
* ha utvecklat sin förmåga att se saker från andras utgångspunkt, förstå hur andra ha det, visa omtanke och respekt för andras åsikter och känslor
* Ha ökat sin självtillit och lärt sig hävda sina egna ståndpunkter och rättigheter på ett positivt sätt, ha utvecklat sin förmåga att ta initiativ och kunna motstå grupptryck.
* kunna reflektera och argumentera kring existentiella och etiska frågor
* ha ökat sin samarbetsförmåga.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!