Livskunskap på schemat

Hur hanterar man sina känslor om man blir arg? Och vad ska man göra om någon mobbas? Den typen av frågor diskuterar eleverna på Gränbyskolan under lektionerna i livskunskap. Ett av målen är en bråkfri skola.

Gränbyskolan arbetar med livskunskap.
Jesper Lindén,Lena Folkebrant,Linus Simons,Johan Melin

Gränbyskolan arbetar med livskunskap. Jesper Lindén,Lena Folkebrant,Linus Simons,Johan Melin

Foto: Jörgen Hagelqvist

Uppsala2010-03-22 10:03
Sedan 2008 har Gränbyskolan ämnet livskunskap på schemat. Det handlar om att få hjälp att mogna och bli en person som fungerar tillsammans med andra i samhället.
Den här dagen leder Lena Folkebrant en lektion i klass 7G. Eleverna placerar sig på stolar i en ring i klassrummet. På väggen hänger lappar med ord som ansvar, omtanke och ärlighet.
Lena Folkebrant delar ut lappar där det står en halv mening. Den andra halvan av meningen ska eleverna fylla i själva. En flicka har fått en lapp där det står: "Att svika en vän är...".
- Att svika en vän är inte fint, säger hon.

På en pojkes lapp står det: "När man bråkat med en vän..."
- När man bråkat med en vän blir man ledsen, fyller han i.
Det är dags för avslappningsövning. Från bandspelaren ljuder rogivande musik.
- Alla ska blunda. Andas in genom näsan, rulla axlarna bakåt tre gånger, instruerar läraren.
Eleverna är lite fnissiga men inte stökiga. De flesta ser ut att uppskatta avslappningen. Nästa punkt är dagens tema: en bra kamrat. Eleverna diskuterar frågor som vad det innebär att vara snäll och hur en god kamrat ska uppträda.
@3a Text ui:En av eleverna, 13-åriga Helen Karlsson, säger att livskunskap är "okej".
- En del tar nog inte till sig det vi pratar om men jag tycker att diskussionerna kan ge idéer, det ligger där i bakhuvudet. Det kan vara frågor om trakasserier eller hur man respekterar andra.

Jesper Lindén, 14 år, gillar avslappningsövningarna men tycker att ämnena kan bli lite tjatiga.
- Men en del fastnar, jag försöker till exempel att inte klanka ner på andra. Och lite grann har kanske livskunskapen hjälpt till att göra det lugnare på skolan.
Både Helen och Jesper säger att de inte sett någon mobbning på Gränbyskolan. För några år sedan var det stökigt men de beskriver i dag stämningen som bra för det mesta.
@3a Text ui:Det har blivit dags för Lena Folkebrant att avsluta lektionen. Alla uppmanas att säga något positivt till den som sitter närmast.
- Fredrik, du har en väldigt fin tröja, säger en pojke.
- Du är schyst, berömmer en annan.

Lena Folkebrant ser livskunskap som ett sätt att uppfylla målen i läroplanen. Det handlar om mål som att förbereda eleverna att delta i samhällslivet eller att utveckla deras förmåga att ta ansvar, frågor som det inte är självklart att ta upp i and­ra ämnen.
- Livskunskap ger en gemensam värdegrund. Fanns inte ämnet skulle inte alla elever ges en möjlighet att diskutera de här frågorna i skolan, framhåller Lena Folkebrant.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om