Lokala röster om PISA: "Vi mÄste ha koll i varje klassrum"

Årets PISA-rapport visar att det gĂ„r bĂ€ttre för eleverna i skolan. I Uppsala glĂ€djs man Ă„t resultatet, men Caroline Hoffstedt menar att ett hĂ„rt arbete ligger framför kommunen för att kurvan ska gĂ„ fortsatt uppĂ„t.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2016-12-06 14:18

En klar förbÀttring inom matematik, lÀsförstÄelse och naturkunskap presenteras i den nya PISA-rapporten pÄ tisdagen. Caroline Hoffstedt, ordförande i utbildningsnÀmnden i Uppsala, glÀdjer sig Ät resultaten.

– Det Ă€r naturligtvis glĂ€djande besked och bra för vĂ„ra elever att utvecklingen tycks ha vĂ€nt.

Hur har man jobbat i Uppsala för att förbÀttra resultaten?

– Vi har varit tuffa med prioriteringen av resurser, det Ă€r viktigt att sĂ„ mycket pengar som möjligt gĂ„r till klassrummen och inte stannar pĂ„ nĂ„gon byrĂ„kratisk överbyggnad inom kommunen. Det finns ocksĂ„ en tydlig förvĂ€ntan hos oss som politiker och inom skolan att man hĂ„ller noga koll pĂ„ hur det gĂ„r för eleverna för att kunna sĂ€tta in insatser snabbt. Vi mĂ„ste ha koll i varje klassrum, bara dĂ„ vi kan sĂ€tta in ett rĂ€tt riktat stöd. Det kan exempelvis vara ökat stöd för att behĂ„lla koncentrationen, eller utmaningar för de som behöver stimuleras mer.

Nu ligger eleverna precis pÄ internationella genomsnittet istÀllet för under, Àr det hÀr ett bra resultat eller bara ett bÀttre?

– Vi kan inte vara nöjda med att ligga pĂ„ genomsnittet, vi mĂ„ste sikta högre. Vi har ett hĂ„rt arbete framför oss som inte bara handlar om hur vi anvĂ€nder vĂ„ra lĂ€rarresurser, utan ocksĂ„ för att visa att vĂ„rt utbildningsvĂ€sen ger bra förutsĂ€ttningar för elever. Men jag hoppas detta blir en energikick för lĂ€rarna, som bör kĂ€nna sig stolta. Vi Ă€r mĂ„nga som kan vara för bra pĂ„ att prata ner svenska skolan, men om vi ska lyckas med rekryteringsutmaningen mĂ„ste vi ocksĂ„ visa det positiva i att kunna ge barn nycklar till kunskap för resten av livet. Den vinden har vi alla ansvar att vĂ€nda - som politiker, fack, arbetsgivare och förĂ€ldrar.

PÄverkar resultaten bilden av skolan?

– Absolut, det vet vi frĂ„n den förra rapporten som pĂ„verkat hela vĂ„r förestĂ€llning av hur svensk skola stĂ„r sig internationellt. Men det Ă€r ju bara en form av undersökning, vi mĂ„ste jobba vidare lokalt med andra mĂ€tningar och nyckeltal som vi har hĂ€r.

Hans-Eric Lindahl Àr kommunombud för LÀrarnas Riksförbund i Uppsala. Han trycker pÄ att resultaten mÄste resultera i en satsning pÄ lÀrarna.

– Förhoppningsvis ger detta bĂ„de politiker och allmĂ€nheten större förstĂ„else för att det Ă€r ett lĂ„ngsiktigt arbete som krĂ€vs, med satsningar pĂ„ lĂ€rarna. Vi kommer att ta upp detta i löneförhandlingarna 2016, det Ă€r nu bevisat att lĂ€rarna spelar roll och det mĂ„ste visas i lönekuverten. Men jag hoppas att kommunerna tar sitt ansvar i detta, man mĂ„ste verka politiskt för att pengar ska finnas.

540 000 elever har deltagit i studien

PISA Àr en internationell studie som mÀter 15-Äringars kunskaper i lÀsförstÄelse, matematik och naturvetenskap. PISA Àr en förkortning av Programme for International Student Assessment. Undersökningen organiseras av OECD (Organisation for Economic Cooperation and Development).

Totalt deltog 72 lÀnder eller regioner i PISA 2015, dÀribland alla 35 OECD-lÀnder. UngefÀr 540 000 15-Äriga elever testades totalt i PISA 2015.

I Sverige deltog nÀstan 5500 elever frÄn 202 skolor. De flesta eleverna gick i grundskolans Ärskurs nio. PISA har tidigare genomförts Är 2000, 2003, 2006, 2009 och 2012.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!