De deltagande kommunerna får en rapport, Kommunvelometern, som beskriver både kommunens nuläge och hur den står sig i förhållande till andra kommuner, och konkreta rekommendationer inom vilka områden som förbättringar kan göras. Bäst i Sverige är Lund följt av Malmö och Uppsala som delar en andraplats.
– Kommunens satsningar på bättre cykelvägar och andra cykelfrämjande åtgärder ger mätbara resultat. Det är verkligen glädjade och vi ser redan nu att vi kommit en god bit på väg till att bli Sveriges bästa cykelkommun 2018, säger Johan Lundqvist (MP), ordförande i gatu- och samhällsmiljönämnden, i ett pressmeddelande.
I rapporten framgår det att Uppsala är en av de kommuner som satsar mest medel, både inom infrastruktur, underhåll, information och marknadsföring.
Däremot kritiseras de bland annat för att kommunens mål inte är tidssatta. "Kommunens utmaning ligger främst i att fortsätta på den inslagna vägen och att hitta lång-siktiga och stabila nivåer för sina satsningar för att främja cykling", skriver man i rapporten.
Kommunvelometern startades 2010 och granskar de deltagande kommunerna ur ett cykelperspektiv. Fokus är på beslutsprocessen och resurstilldelning till cykling. Man tittar bland annat på hur många kronor som satsats på cykling i förhållande till kommuninvånare och hur många meter cykelväg som finns i kommunerna per invånare. Hela rapporten finns att läsa här.