Det visar TNS Sifos första radioundersökning för 2014 som mäter andel personer som lyssnat på radio minst fem minuter per dygn. Sveriges radios samtliga sändningar i Uppland har tappat sex procentenheter. Radio Uppland har klarat sig bättre med ett tapp på knappt fyra procent. Med det når Radio Uppland 24,7 procent av innevånarna i länet.
– Tittar man på tiden från sex på morgonen till 18.00 på kvällen under vardagar, då de flesta lyssnar på oss så ligger vi stabilt på 24 procent och har bara tappat en procentenhet. Det är inom felmarginalen och vi har legat där länge, säger Andreas Miller som är kanalchef på P4 Uppland.
Det är under helgerna som Radio Uppland har svårt att behålla lyssnarna.
- Där ser vi ett tydligt förändrat beteende och det beror på att konkurrensen har ökat från andra kanaler. Svt har börjat sända mycket sport under helgerna på samma tider som vi brukar göra det. Samtidigt ökar användningen av webb och mobil, folk lyssnar mer i efterhand. Det påverkar våra siffror, säger han.
Och konkurrensen från UNT. Hur känner ni av den?
– Det är klart att vi påverkas. Men det är stimulerande. Den vill vi ha.
Andreas Miller tycker dock inte att man ska dra allt för stora växlar på mätningen. Det är första gången som den visar en så tydlig nedgång i lyssnandet som nu.
– För att möta den jobbar vi jättemycket med att göra vårt material tillgängligt på all våra plattformar och där är mobil i dag vår första plattform. Vi lanserar också en ny play app som gör det lättare att lyssna på allt i mobilen. Vi måste tänka på samma sätt som man gör på tidningsmarknaden - hur ska vi möta förändrade medievanor med ny teknik. Men den stora majoriteten är radiolyssnare, säger Andreas Miller.
Lyssnandet minskar i all åldersgrupper utom i gruppen 65-69 år. Störst är rörligheten i gruppen 50-64 år. I åldersgruppen 20-34 år lyssnar bara 7,2 procent på lokalradion.
- Men vårt uppdrag är att nå de över 30 år och där har vi högre siffror, säger Andreas Miller.
De kommersiella kanalerna går i olika riktningar. Rix Fm i Uppsala minskar från 15,0 till 12,4 procent jämfört med ett år sedan. Mix Megapols räckvidd är 7,7 procent, stationen startade januari 2013 därför finns inga jämförande resultat.