– Alla pengar är inte låsta ännu, men någonstans mellan 70 och 120 miljoner kronor kommer att gå till region öst och ungefär lika mycket till Stockholmsregionen. Det som görs inom Stockholms område får förstås effekt även här, säger Trafikverkets regiondirektör Einar Schuch till UNT.
I region öst ingår förutom Uppsala län även Västmanland, Örebro, Södermanland och Östergötland. Hela Mälardalen väntas bli ett prioriterat område när pengarna nu ska fördelas på enskilda åtgärder och objekt längs järnvägarna.
– Mälarbanan och Svealandsbanan har väldigt många resande och stor in- och utpendling med Stockholm. Nationellt är Mälardalen/Stockholm tillsammans med Öresundsregionen och malmtågen de tunga delarna, säger Einar Schuch.
Pengarna kommer bland annat att användas till förbättrad värme i växlarna, för att hindra dem att blockeras av is och snö. Vidare väntas satsningar på signalsystem och bättre information till resenärerna – områden där de ansvariga för tågtrafiken fått svidande kritik under flera vintrar i följd. Einar Schuch pekar också på behovet av att byta utslitna sliprar i regionen, en åtgärd som kan ge förbättringar inte minst för godstrafiken:
– Ökad bärighet gör det möjligt att köra tyngre tåg. Om bärigheten är dålig tvingas man också sätta ned hastigheterna. På så vis ger sliperbyten ökad robusthet och kapacitetshöjningar.
Satsningar på godstrafiken kan i den östliga regionen väntas ske framför allt i Örebro och Östergötlands län. Persontrafiken är markant koncentrerad till Stockholm/Uppsala och Mälardalen. Trafikverket planerar att publicera en lista på sin webbplats över kommande åtgärder för extrapengarna.