Intensivt arbete inom Mälartåg

Beskedet från SJ om nedläggning av Uppsalapendeln har satt i gång ett intensivt arbete inom Mälartågssamarbetet. "Det här är en otroligt viktig sträcka för oss i Uppsala", säger Jenny Lundström (MP), regionråd i Uppsala.

Jenny Lundström (MP) säger att tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala är central för att arbetsmarknadsregionen ska fungera.

Jenny Lundström (MP) säger att tågtrafiken mellan Stockholm och Uppsala är central för att arbetsmarknadsregionen ska fungera.

Foto: Fredrik Hjerling

Uppsala2024-08-27 10:54

Nedläggningen av SJ:s Uppsalapendel sätter press på Mälartågen, som drivs av Mälardalstrafik, ett bolag som ägs gemensamt av sex regioner i Mälardalen, bland annat Region Uppsala.

Beskedet från SJ var inte helt oväntat, enligt Jenny Lundström (MP), som är ordförande i regionens trafik- och samhällsutvecklingsnämnd, den nämnd som ansvarar för kollektivtrafiken i länet.

– SJ har ju signalerat det här tidigare, om än på ett inte särskilt konkret sätt. Nu har vi fått det här tydliga beskedet och har tid på oss för att jobba ordentligt med frågan. Inom Mälardalstrafik pågår ett intensivt arbete för att utöka trafiken, säger hon.

Hur ska man hinna utöka trafiken till december, i tågsammanhang är det en väldigt kort period?

– Tidtabellen är inte klar än. Alla förstår att den här trafiken behövs för att vi ska ha en fungerande arbetsmarknadsregion. Det är också en av de starkaste pendlingssträckorna i landet och det måste fungera.

Mälardalstrafik har haft problem att köra trafiken enligt den nuvarande tidtabellen, både på grund brist på personal och tåg. Hur ska de kunna öka trafiken redan i december?

– Vi har sett successiva förbättringar i Mälartågstrafiken. Många fordon har stått på depån med reparationsbehov. Där har vi den snabbaste fordonsresursen. Det pågår ett intensivt arbete inom Mälardalstrafik där man räknar på både fordon och personal. Men det är sant att tågtrafik är processer med långa ledtider.

undefined
Mälartåg hoppas kunna utöka antalet avgångar när SJ slutar köra tågen mellan Uppsala och Stockholm.

En kritik från SJ är att det varit svårt att konkurrera med de skattesubventionerade Mälartågen. Hur ser du på det?

– Mälardalstrafik skapades för att säkra den storregionala kollektivtrafiken utifrån de behov som finns. Det här visar också att den behövs för att vi ska kunna bo i Uppsala och ändå jobba i Stockholm eller tvärtom.

Kommer Region Uppsala att pytsa in mer pengar för att öka antalet avgångar med UL/SL-pendeln eller Mälartåg till Uppsala?

– Där är vi inte än. Det jag hört från Mälardalstrafik nu på morgonen är att de tittar på tidtabellslägen, fordon och personal vad som är möjligt och att de kommer att komma med ett besked. Det är det jag kan säga i dag, säger Jenny Lundström.

När ska det arbetet vara klart?

– Jag kan inte säga det nu. Det är en fråga som har högsta prioritet för att vi ska ha en fungerande pendling mellan Stockholm och Uppsala.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!