"Man är glad, positiv och framåt"

Att sälja en produkt till stressade helgshoppare kräver ett och annat. Unga företagare från gymnasieskolor försökte få kunder att nappa på just deras produkt.

Unga företagare försökte på lördagen lära sig att smälta in i kommersen.

Unga företagare försökte på lördagen lära sig att smälta in i kommersen.

Foto: Tor Johnsson

Uppsala2009-11-21 17:15
När UNT besöker Gränby centrum på lördagen försöker Olivia Olsson från Fyrisskolan sälja strumpnypor till förbipasserande. Och det är inte alla kundvagnsförare som är intresserade av att veta hur en plastnypa kan minska sorterandet av strumpor efter tvätten...

Hur når man kunderna?
- Man är glad, positiv och framåt.
Johanna Norlin, som säljer en kaffemugg som ser ut som en pappersmugg men är gjord i porslin, har lärt sig en fras:
- Man hälsar och frågar "Dricker du kaffe?"
Affärskollegan Sofia Kyller fyller i:
- Om de inte dricker kaffe frågar man "Känner du någon som dricker kaffe?"
Rickard Forslund från John Bauer-gymnasiet försöker också vara framåt:
- Jag går fram bara och säger "Har du tid en sekund?"... Gärna till folk som har kassar, säger han intill högen med plasthandtag som påstås underlätta bärandet av matkassar.
En och annan gymnasieelev som UNT träffar har redan lärt sig att handskas med alltför närgångna frågor om försäljningssiffror. Flera svarar slipat att det går bättre än väntat. Till och med eleven som råkar berätta att hon sålt en enda produkt under första timmen menar att försäljningen gått jättebra.

Robert Högberg från Thorén Business School är desto öppnare med siffrorna. Han försöker sälja in ett specialverktyg för att urholka en ananas...
- Vi har inga tips på hur man säljer. Alla tycker att den är bra, samtidigt är det ingen som vill ha den. Vi försöker se glada ut och fånga dem som är glada, säger han och skrattar med affärskollegan Jonathan Nilsson intill.
Gymnasieeleverna tillhör Ung företagsamhet, en organisation med nära samarbete med skola och näringsliv. Företagen består av gymnasieelever som genom UF har startat egna företag av sina idéer. Somliga produkter har köpts in från återförsäljare, andra har tillverkats på egen hand. Helgen är ett återkommande inslag då eleverna får chansen att sälja varor och tjänster till allmänheten.

Beatrice Helmersson från Lundellska skolan försöker sälja in en dynamoficklampa i höstmörkret. Hon vet ännu inte om hon kommer att bli en av de elever som går vidare med egenföretagandet.
- Det är ändå bra att veta hur man gör.
Enligt organisationen UF startar 23 procent av UF-företagarna i Uppsala län eget inom en tioårsperiod.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om