– Vi har ju inga bussar där vi bor så vi är så illa tvungna att köra, säger Nils Brandt och sneglar bort mot skylten där det står att 95 oktan kostar 14:28 kronor litern.
Vesa Eloranta från Läby beskriver en liknande situation:
– Jag bor tre mil från jobbet så jag har inget val. Alla lönehöjningar äts upp av bensinen, men jag kör inte mer bil än nödvändigt.
Uppgivenheten märks bland bilförarna som kommer in för att tanka vid Statoil i Svartbäcken, och inställningen verkar vara att det bara är att betala.
– Det är hemskt. Man vill inte köra bil egentligen och när man kör den här är det ännu jobbigare, säger Zakaria Hersan med sin minibuss som har en extra bensintörstig V6-motor.
Niklas Backlund tycker att gränsen redan är nådd:
– Det är en katastrof, det är för dyrt!
Men att färre kommer att köra bil verkar ingen riktigt tro.
– Det sa man vid tio kronor också, att gränsen var nådd. Men folk fortsätter att köra bil i alla fall, säger Greger Hjelm.
En bilförare med en stor kombi berättar att han förr kunde tanka fullt för cirka 700 kronor.
Peter Grandin låter ännu mer nostalgisk:
– När man körde moppe kostade det bara fyra–fem kronor litern.
Doris Zegler tror att höjningen har att göra med oroligheterna i bland annat Nordafrika, men säger det med en viss skepsis.
– Det känns som att de passar på och höjer nu. De får en stor acceptans från allmänheten.
"Man vill inte köra bil egentligen"
För dyrt, tycker bilförarna men var smärtgränsen går kan ingen säga. Man måste ha bil i alla fall, resonerar Nils Brandt som fyllde på tanken i Uppsala efter tisdagens höjning.
Nils Brandt tycker att bensinen blivit för dyr men är illa tvungen att köra.
Foto: Jörgen Hagelqvist
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!