Många fartsyndare på nya E 4

Farten är hög på nya motorvägen genom Uppland. Under årets första två månader har Uppsalapolisen noterat över 600 fortkörare, efter en särskild satsning på hastighetskontroller.

Foto: Fotograf saknas!

Uppsala2008-03-06 00:03
- Vi trodde nog inte att det skulle vara fullt så många som kör för fort och att farterna skulle vara så höga, säger Åke Lövh, chef för polisens trafikavdelning.
- Nu fortsätter vi med punktinsatser som förhoppningsvis ger effekt, så att farterna går ned.
Högsta tillåtna fart på nya E 4 är 110 km/tim. Vid kontroller med lasermätare har hittills i år över 300 förare stoppats för fortkörning. Vid mätningar med Uppsalapolisens mobila fartkamera har ytterligare 350 förare rapporterats (se tabell här intill). Dessa ärenden sänds till polisens särskilda enhet i Kiruna för utredning.

Ända sedan den åtta mil långa motorvägen mellan Uppsala och Mehedeby öppnades i sin helhet i höstas har det rapporterats om höga hastigheter. Flest fortkörare finns mellan Uppsala och norr om Fulleröavfarten, enligt polisen. Det är också där de flesta kontrollerna genomförts. Högsta hastighet hittills i år är en personbil som registrerades för 171 km/timme. Föraren saknade dessutom körkort och blev anmäld för grov olovlig körning.
Även Vägverkets mätningar tyder på att hastigheterna är högre på nya E 4 än på andra jämförbara vägsträckor. I snitt är farten 4-5 km/tim högre förbi Uppsala och norrut, än på E 4 söder om staden. Det kan synas blygsamt, men innebär att åtskilliga förare kör för fort. Toppfarterna är också något högre.

Underlaget är dock ännu för litet för några säkra slutsatser.
- Vi fortsätter att mäta under året, säger Magnus Axelsson, trafikplanerare på Vägverket. Ofta är det tidigt på morgonen som de högsta hastigheterna noteras, när det är lite trafik.
Vissa anser att den nya vägen tål högre hastighet än tillåtna 110 km/tim. Orsaken till de höga hastigheterna är okänd, men teorier finns. Kanske uppfattas vägen som särskilt säker, med mindre trafik än i Stockholmstrakten, vilket inbjuder till högre fart. Har Vägverket byggt en alltför bra väg, som lockar fram fortköraren bakom ratten?
- Det tycker jag inte. Då påverkas man nog mer av att det är mindre trafik norr om Uppsala än söderut, säger Magnus Axelsson.

Hans recept är fler mätningar, mer riktad information och fortsatt hastighetsövervakning från polisen.
Leif Wigg, som på onsdagen stannat sin bil på rastplatsen Tre ängar vid E 4 norr om Uppsala, kanske kan illustrera hur man blir fortkörare mot sin vilja. Han är tidigare yrkesförare, har kört nya motorvägen 5-6 gånger, men inte märkt att farterna skulle vara speciellt höga. Men så påminner hustrun Lilian om att det faktiskt gick ganska fort just på den här sträckan vid något tillfälle. Det märktes inte, förrän de såg på hastighetsmätaren.
- Vägen är så fin och bred, med bra betongbeläggning och lite trafik. Kanske är det lätt att hamna lite för fort av misstag, säger Leif Wigg, och styr ut mot motorvägen för sista etappen hem till Harmånger, norr om Hudiksvall.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om