Många frågor på Ärnamöte

Det var långt ifrån fullsatt men desto fler frågor när ett framtida civilflyg på Ärna diskuterades på onsdagskvällen. Flera motståndare anklagade försvaret för ett bristande ansvarstagande i miljöfrågan.

Frågorna var många när länsstyrelsens miljöprövningsdelegation bjöd in till ett offentligt sammanträde med representanter från försvaret. Mötet leddes av länsstyrelsens jurist Roger Gustavsson.

Frågorna var många när länsstyrelsens miljöprövningsdelegation bjöd in till ett offentligt sammanträde med representanter från försvaret. Mötet leddes av länsstyrelsens jurist Roger Gustavsson.

Foto: Sven-Olof Ahlgren

Uppsala2009-11-25 22:02
- Nu har vi en fråga där, sedan var det där, sedan där och där...
Likt en flygledare försökte länsstyrelsens jurist Roger Gustavsson hålla reda på all trafik i luften. Det var många som sträckte upp sina händer när länsstyrelsens miljöprövningsdelegation bjöd in till ett offentligt sammanträde, med chans att ställa frågor till Försvarsmakten.

Publiken var i huvudsak personer från medelåldern och uppåt. Det var en hel del upprörda känslor och många uttryckte frustration över att försvaret gått fram med sin ansökan om civilt flyg.
- Man har tappat perspektivet totalt när man ska ha en civil flygplats så nära Arlanda. Det
finns ingen logik och sans i det, sa en kvinna som fick rungande applåder.
Frågorna spretade och kom att handla om mycket annat än miljöaspekten.

En åhörare krävde konkreta besked från försvaret om vem som egentligen kommer att driva en eventuell flygplats. I ansökan nämns Uppsala air, men kan det lika gärna bli någon annan?
- I dag handlar det om en prövning. Vem som blir ansvarig för driften är fullständigt ointressant i dagsläget, svarade Folke Borg från Försvarsmakten.
En annan åhörare ville veta vad som händer om en huvudman inte klarar av att driva flygplatsen med vinst.
- Det är en hypotetisk fråga. Skulle en sådan situation uppstå så får man göra en ny bedömning, sa försvarets advokat Åke Lewensjö.

Det var långt ifrån alla som blev nöjda med sina svar. Då och då kom spontana motrepliker från publiken. De högsta applåderna hördes då någon i publiken fick in några ord om att värna miljön eller då någon fick till en verbal känga mot försvarets ansökan.
Länsstyrelsen hade bjudit in både allmänheten och försvaret till sammanträdet. Försvaret hade ställt upp med en hel trupp av sakkunniga inom alltifrån buller- till lokaliseringsfrågor. En överstelöjtnant läste upp försvarets motivering: genom att överlåta Ärna till civilt flyg vill försvaret frigöra personella och ekonomiska resurser till förmån för operativa stridsförband.

Sofie Karlsson som hörde till de yngre i publiken tyckte att Försvarsmakten visade tecken på att man inte utrett frågorna kring hur ett civilflyg kommer att påverka miljön.
- Det ställs bra och relevanta frågor från publiken. Folk som sitter här verkar ju pålästa.
En åhörare ville veta hur riksintressen rangordnas: Är det miljön kring Ärna eller civilflyget som är viktigast, näst efter försvarets intressen?
Det blir en fråga för Roger Gustavsson, som ledde mötet, att ta ställning till. Han är en av två representanter i miljöprövningsdelegationen. Onsdagskvällens åsikter ska vägas in vid bedömningen av försvarets ansökan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om